Na weken van renovatie wordt hotel en restaurant Auberge du Bonheur in Tilburg op 25 augustus feestelijk heropend. Alle 36 kamers zijn grondig vernieuwd. Met de verbouwing is een bedrag van bijna
1 miljoen euro gemoeid. Speciaal voor de verbouwing zocht het Tilburgse boutique-hotel de samenwerking op met het TextielMuseum en lieten ze unieke wandtapijten weven in het TextielLab.
*Textielstad*
De geweven wandkleden komen prominent in een opgelicht kader aan de achterwand van het bed en in de lobby te hangen. De kunstwerken maken de verbinding met Tilburg als Textielstad op een bijzondere manier zichtbaar.
*Kamers verschillend*
Voor de totale vernieuwing van Auberge du Bonheur schakelde het hotel architectenbureau Van der Gun uit Goirle in. Het thema textiel heeft vanaf de conceptfase een grote rol gespeeld in alle ontwerpen. Er is gezocht naar materialen met een textiele uitstraling. De vloeren, de raambekleding en de wand- en meubelbekleding in de hotelkamers vormen telkens een nauwkeurig op elkaar afgestemd geheel, vertelt Laura van der Gun. Ook het ontwerpen van de wandkleden was een belangrijk onderdeel. Als uitgangspunt voor het concept hebben we de plattegrond van Tilburg genomen. Het idee was om de gast inzicht te geven in bijzondere locaties in de stad. Hiervoor zijn delen van Tilburg uit de plattegrond gelicht en uitvergroot zodat ze een opzichzelfstaand beeld vormen. Elk type kamer kreeg op deze manier zijn eigen uniek bijpassend kunstwerk.
*Samenwerking*
De samenwerking tussen het Tilburgse museum en het hotel zal in de toekomst nog meer inhoud krijgen in de vorm van weekendarrangementen en speciale diners. Ook zal de Auberge producten van het TextielMuseum in de lobby presenteren. Hiermee wil het hotel aan de rand van de Oude Warande zich nadrukkelijk presenteren op de leisuremarkt en gasten voor een weekendje weg naar Tilburg trekken.
Het hotel van Auberge du Bonheur bestaat nu uit 14 standaardkamers, 14 luxe bosrandkamers, 7 long stay kamers en een bruidssuite. Als supplement kan een ladiesroom arrangement geboekt worden, met verzorgingsartikelen, damesbladen, zoete lekkernijen en een parkeerplaats voor de deur. Zakelijke en particuliere gasten zijn voor de verbouwing geïnterviewd over hun wensen en verwachtingen. En bij de eerste oplevering hebben 24 ervaren testslapers het hotel aan een grondige inspectie onderworpen.
*Pop-up restaurants*
Auberge du Bonheur maakt onderdeel uit van Bonheur Horeca Groep en biedt werkgelegenheid aan 35 personen. Tot de groep behoren ook de horeca-exploitaties van het Koning Willem II Stadion, Prise deau, de Faculty Club, Grotto en Broodje Jantje. Daarnaast is Bonheur bekend van tijdelijke pop-up restaurants, zoals Westpoint, De StadsHeer, EnTrada en tijdens de kermis op de hoogste etage van het stadhuis.
*Thijs Jacobs*
Wandtapijten in Auberge du Bonheur
25 augustus 2014