NH Noordwijk Conference Centre Leeuwenhorst wint wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca

Auteur: redactie
Awards Events 16 januari 2025
NH Noordwijk Conference Centre Leeuwenhorst wint wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca

NH Noordwijk Conference Centre Leeuwenhorst is uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2024/2025. Het niveau van de leerbedrijven was dit jaar bijzonder hoog en de verschillen tussen de leerbedrijven minimaal: de top 3 heeft het volledige aantal punten gescoord in de wedstrijd. De commissie heeft de twee andere finalisten, Grand Hotel Huis ter Duin en Ron Gastrobar, daarom tot runner-up uitgeroepen.

Ook bij de leermeesters was de strijd ongekend, met een uitslag die heeft geleid tot twee winnaars: Jeroen Oosterveen van Ron Gastrobar en Mitchell Hendriks van Grand Hotel Huis ter Duin kregen allebei de titel Beste Leermeester Horeca 2024/2025 uitgereikt. Op de laatste dag van Horecava 2025 maakte Ricardo Eshuis, directeur van SVH en voorzitter van de wedstrijdcommissie de winnaars bekend. De wedstrijdcommissie van Beste Leerbedrijf Horeca was erg onder de indruk van alle leerbedrijven en hun leermeesters. Dat de prestaties van een dermate hoog niveau zijn en de verschillen zo ontzettend klein, is een unieke situatie.

Drie winnaars

Elk van de drie finalisten is een potentiële winnaar. Ze worden gekenmerkt door een werkomgeving waarin leren versmolten is, waar oud-leerlingen terugkomen om een carrière te doorlopen en waar sprake is van geweldig goed werkgeverschap. Elk bedrijf heeft talloze contacten met scholen, neemt deel aan schoolcommissies en voorlichtingsbijeenkomsten en heeft geweldige projecten om niet alleen het bedrijf, maar ook de sector te promoten. Het project ‘Inspire’ van Grand Hotel Huis ter Duin moet daar echt specifiek benoemd worden: een samenwerking met het vmbo, waarbij leerlingen op jonge leeftijd mogen meelopen in het bedrijf.

Van vertrouwenspersoon tot leerplan, van het betrekken van studenten bij bedrijfsactiviteiten tot persoonlijke opleidingsmogelijkheden: daarin verschillen de bedrijven niet. En dat maakt deze drie finalisten echt vlaggenschepen voor de sector. Een familiebedrijf, een ketenbedrijf en een bedrijf uit de top van de gastronomie: ze laten zien dat werken en leren in de horeca gewoonweg heel gaaf is.

Opvallend

De wedstrijd is een graadmeter voor de sector als het gaat om begeleiding van studenten, maar ook voor goed werkgeverschap. Een goed leerbedrijf is ook een goede werkgever. Wat deze editie is opgevallen, is de expliciete aandacht voor het mentale welzijn en de financiële fitheid van medewerkers en studenten. Bedrijven werken met specifieke programma’s en hebben functionarissen in dienst die klaarstaan voor medewerkers op die vlakken. Ook een bedrijf dat net buiten de top 3 is gevallen, Hotel des Indes, werkt met een dergelijk programma (JOGG/Fit for the Job). In die zin is duidelijk dat onze sector als werkgever steeds meer stappen zet om een goede werkgever te zijn.

Details

Dat er een winnaar is, zit in de details. Twee details springen eruit die maken dat NH Conference Centre Leeuwenhorst de winnaar is. Ten eerste is de wedstrijd vanuit het leerbedrijf georganiseerd door een student, samen met een leermeester. De hele presentatie van het bedrijf en daarmee de open inkijk in het leerklimaat heeft grote indruk gemaakt. Ook het voorbeeld van een Franse stagiaire die een leerplek heeft gekregen zonder een woord Engels of Nederlands te spreken en nu werkzaam is binnen het hotel, is tekenend voor de moeite die het bedrijf doet voor lerenden. Daarin schuilt het tweede detail: binnen NH Conference Centre Leeuwenhorst zijn twee ‘Leerambassadeurs’ aangesteld: medewerkers die andere medewerkers helpen met leren en bepalen welke cursussen of trainingen geschikt zijn. Of ze gaan op zoek naar maatwerk als er echt persoonlijke wensen zijn. NH Leeuwenhorst weet zich door deze zeer persoonlijke aanpak als leerbedrijf te onderscheiden.

Runner-up Grand Hotel Huis ter Duin

Eshuis prees ook de runner-up: “Grand Hotel Huis ter Duin is met recht een runner-up in de verkiezing ‘Beste Leerbedrijf in de Horeca 2024/2025’. De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en organisatorische excellentie maakt het hotel tot een inspirerend voorbeeld binnen de sector. Het familiegevoel en de mogelijkheden voor studenten dragen bij aan een leerervaring van topniveau. Het maakt Grand Hotel Huis ter Duin een internationale ambassadeur voor leren in de horeca met studenten uit alle windstreken, ook van buiten Nederland.

Ze hebben ook de eigen ‘Huis ter Duin Academy’: tijdens de opleiding krijgen studenten de kans om deel te nemen aan interne en externe trainingen en workshops, gericht op hun specifieke leerdoelen en ontwikkeling. Ook vindt Grand Hotel Huis ter Duin het belangrijk dat de jongere generatie leermeester wordt. Zij hebben vaak toch een andere kijk dan 'de oude garde'. Ze zijn ‘snel’ en meer van deze tijd, dus meer op hetzelfde level als de nieuwe generatie studenten op de werkvloer.

Grand Hotel Huis ter Duin heeft een wellnessdirector en vitaliteitscoach die zich inzetten voor de fitheid en het mentale welzijn van de medewerkers en de studenten. Ze vinden het erg belangrijk dat hun medewerkers gezond, gelukkig en vitaal zijn en hanteren als het ware het ‘totale mens principe’ van Louis van Gaal. De persoonlijke aandacht. Het echt omkijken naar de student. Het familiegevoel, iedereen hoort erbij.

Ron Gastrobar

Ron Gastrobar, tevens runner-up in deze editie, wordt met alle egards welkom geheten op het erepodium van deze wedstrijd. Het is de beloning voor Ron Blaauw en zijn team voor het durven zetten van stappen op het gebied van werkgeverschap, HR en leren in de afgelopen twee jaar. De locatie aan de Sofialaan in Amsterdam is onderdeel van de Ron Gastrobar Groep en dat in samenhang een geweldige plek om te leren. De sprong vooruit is gebaseerd op visie en strategie en heeft een diepe indruk gemaakt op de commissie. Er is veel aandacht voor het welzijn van de studenten: er is zelfs een driedaagse werkweek voor BBL-studenten die meer balans willen hebben tussen werk, school en privé om goed te kunnen presteren en functioneren op hoog gastronomisch niveau.  

Maar Ron Gastrobar is zoveel meer dan alleen een leerbedrijf. Het is een kweekvijver voor modern leiderschap dat uitgaat van een visie op leidinggeven. Naast presteren op de werkvloer gaat het ook om het welzijn van de brigade en hoe op hoog culinair niveau goed en toegankelijk leiderschap kan worden toegepast. Hierdoor ontstaat ruimte om fouten te maken en daarvan te leren. De opgezette cursus over modern leiderschap is inmiddels open voor deelnemers van andere bedrijven en dat tekent de bereidheid om kennis te delen met de sector. Omgaan met verschillende generaties staat centraal in het HR-beleid van de Ron Gastrobar Groep.

Er wordt een zogenaamde Friends & family day georganiseerd: een dag met oude en huidige leerlingen, familie, vrienden en leermeesters. Hierbij worden verschillende workshops gegeven, worden alle mogelijkheden voor leren en persoonlijke ontwikkeling toegelicht en is er ruimte voor het indienen van persoonlijke wensen.

Ze zijn continu bezig met de behoeftes en wensen van welke generatie dan ook en zijn zich bewust dat ze als werkgever moeten meebewegen en zich moeten aanpassen op een gezonde manier.

Het mentale welzijn van medewerkers vinden ze ontzettend belangrijk. Naast de dagelijkse check-out op het gebied van medewerkerstevredenheid, spelen de leermeesters daarin een cruciale rol. Zij zien zelf veel en worden vanuit HR gewezen op mogelijke knelpunten. Om dit preventietraject verder te professionaliseren is een samenwerking aangegaan met externe partijen.

De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en innovatie maakt Ron Gastrobar een inspiratie voor de sector. Hun focus op groei en ontwikkeling zorgt voor een blijvende impact op zowel studenten als de horeca.

Beste Leermeester Mitchell Hendriks en Jeroen Oosterveen

Ook de Beste Leermeester Horeca 2024/2025 is uitgeroepen. Dit jaar zijn er twee op de hoogste trede van het podium geëindigd: leermeester Mitchell Hendriks van Grand Hotel Huis ter Duin en Jeroen Oosterveen van Ron Gastrobar zijn op Horecava 2025 gehuldigd.

De commissie kon niet anders dan de beide leermeesters tot winnaar uitroepen. De scores, de gesprekken met studenten en een persoonlijk interview met de beide leermeesters konden geen doorslaggevend verschil brengen. Omdat de wedstrijdreglementen niet voorzien in een dergelijke situatie, heeft de commissie besloten om zowel Mitchell als Jeroen tot winnaar uit te roepen.

De commissie beschrijft leermeester Mitchell Hendriks als volgt: “De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en innovatie maakt hem een inspiratie voor de sector. Hij checkt de studenten goed en staat naast hen als de opdracht uitgevoerd moet worden. Door middel van meetmomenten geeft hij goede feedback. Studenten kunnen bij hem terecht voor alle zaken. Ook op sociaal-emotioneel vlak. Hierin ziet de commissie een gepassioneerd iemand: dat geldt voor hem als leermeester, maar ook als mens op zich. Dat hij openstaat voor eigen inbreng of eigen doelen van studenten is te prijzen. Zoals Mitchell zelf zegt: ik stimuleer dat graag, want daar kan ik ook weer van leren.”

Ook over Jeroen Oosterveen is de commissie lovend: “Jeroen heeft echt aandacht voor de persoon en niet alleen voor wat hij al kan en kent. Jeroen is altijd in nabijheid van de student en daagt hen ook echt uit om goed te worden in het vak. Hij heeft laten zien een breed spectrum aan begeleidingsstijlen te kunnen hanteren voor de diverse types studenten. Wat bijzonder aanspreekt is dat hij zichzelf ook als voorbeeld stelt: van niet willen deugen naar topchef. Hij weet studenten zeker op passende wijze te motiveren en ook aan te spreken. De ideale combinatie van empathie en gedrevenheid in dit vak op dit niveau. Fouten maken is nodig om te groeien, als je er maar van leert. Jeroen brengt dat in praktijk.”

Beste Leerbedrijf Horeca

Al jaren organiseert SVH de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. Doel is om samen met leerbedrijven te blijven werken aan de allerbeste praktijkopleidingen voor nieuwe horecamedewerkers. En om leerbedrijven te stimuleren zichzelf te blijven verbeteren. De titel Beste Leermeester Horeca is sinds drie jaar een vast onderdeel van de wedstrijd.

 

Eerdere winnaars Beste Leerbedrijf Horeca

  • 2023/2024 Het Noorden van Aalten in Aalten
  • 2022/2023: De Werf in Veere
  • 2019/2020: 't Havenmantsje in Harlingen
  • 2018/2019: Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden
  • 2017/2018: Het Hooihuis in Roosendaal
  • 2016: DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station
  • 2015: Vroeg in Bunnik
  • 2014: Stempels Haarlem
  • 2013: Hotel Greenside Texel
  • 2012: McDonald’s Nederweert
  • 2011: Sheraton Amsterdam Airport Hotel
  • 2010: Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud
  • 2009: Conferentiehotel Willibrordhaeghe in Deurne
  • 2008: Restaurant Smits Koffiehuis in Amsterdam
  • 2007: Landgoed De Wilmersberg in De Lutte

Eerdere winnaars Beste Leermeester Horeca

  • 2023/2024: Christiaan Veldman van Grand Hotel De Draak in Bergen op Zoom
  • 2022/2023: Mark Benneker van 't Kruisselt in De Lutte
  • 2019/2020: Nita Huning-Koster van Het Noorden van Aalten

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws