In tijden van crisis moet het gemakkelijk zijn om personeel voor uw hotel te vinden. Dat lijkt een logische redenering, maar is het ook zo? Waar vindt u tegenwoordig goed en gemotiveerd
personeel, en hoe zorgt u ervoor dat uw personeel niet gaat jobhoppen? Hospitality Management zet een aantal tips op een rij. Nuttig voor het selecteren én behouden van personeel.
*1* Als u de vacature plaatst, vermeld dan altijd de gewenste werkervaring, opleiding en eigenschappen van de kandidaat.
*2* Stel een functieprofiel samen. Over welke vaardigheden, kennis en ervaring moet de kandidaat beschikken? Kijk of het cv en/of de motivatiebrief daarop aansluiten.
*3* Plaats uw vacature gratis op de website van Hospitality Management. Stuur de tekst naar "redactie@uitgeverijps.nl":mailto:redactie@uitgeverijps.nl&SUBJECT=Vacature. "Lees op de website hoe een vacature aangeleverd moet worden en wat de spelregels zijn":http://www.hospitality-management.nl/vacature/uw-vacature-gratis-geplaatst/. Iedere twee weken verstuurt de redactie een digitale vacaturemelder.
*4* Bepaal hoeveel kandidaten u wilt uitnodigen. Raadpleeg de CAO en bekijk welke andere voorwaarden van belang zijn.
*5* Bereid het gesprek voor. Stel vast wie erbij aanwezig zullen zijn.
*6* Tijdens het gesprek voorziet u de kandidaat van informatie over het hotel, de visie, werkzaamheden en voorwaarden. Spreek uw verwachtingen uit. U dient zich te houden aan de Algemene Wet Gelijke Behandeling. U mag dus geen vragen stellen met betrekking tot etnische herkomst, godsdienst of seksuele voorkeur.
*7* Stel open vragen. Wilt u weten of uw kandidaat achter de receptie kan werken tijdens een drukke middag? Vraag dan hoe hij of zij de werkzaamheden organiseert. Stel geen vragen waarop alleen met ja of nee kan worden geantwoord.
*8* In een sollicitatiegesprek leert u de kandidaat kennen, maar geef hem of haar ook de gelegenheid om 'af te tasten' of de functie en het bedrijf passend zijn. Zo voorkomt u snel verloop.
*9* Als u een werknemer aanneemt, controleer dan altijd de identiteit. Vraag eventueel ook naar bewijzen van behaalde diplomas.
*10* Communiceer helder, ook op de werkvloer. Spreek uw verwachtingen uit en zorg ervoor dat uw personeel zich blijft ontwikkelen.
*11* Plan persoonlijke contactmomenten met uw personeel. Geen lange gesprekken die veel tijd in beslag nemen, maar één keer per twee maanden. Vraag hoe het gaat en waar ze eventueel tegenaan lopen. Toon interesse.
*12* Ontdek wat uw werknemers tevreden houdt. Vaak is dat niet een hoog salaris, maar waardering of interesse. Ook meedenken met de visie van het bedrijf en betrokken zijn, vindt men belangrijk.
*13* Zorg dat de salarisschaal gelijk is voor uw medewerkers. Op de werkvloer praat men niet zelden over het salaris. Klopt het beloningssysteem niet, dan krijgt u scheve gezichten en minder gemotiveerd personeel. U moet de verdeling van eventuele fooien of extra beloningen dus goed georganiseerd hebben.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
13x hotelpersoneel binden en boeien
4 juli 2013