Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website.
Dit keer een artikel uit 2004. In het jaar daarvoor, 2003, bestond gemiddeld 44 procent van de gasten uit toeristen of toeristische groepen. Dat kon beter. In de jaren '80 en '90 had de toeristische sector grote moeite met de wijze waarop toeristische marketing en promotie in de praktijk werkte. Of liever gezegd: niet werkte. De VVV’s waren veelal lokaal georganiseerd en financieel afhankelijk van gemeenten die belang hadden bij de marketing en promotie van hun eigen grondgebied.
De betrokken partijen waren het eens over een betere strategie. In 1995 gaf het ministerie van Economische Zaken de opdracht om de bestaande gebiedsindeling te herijken. Deze herijking vond plaats op basis van marktfactoren, marktontwikkelingen en het toenemende belang van regionalisering op andere beleidsterreinen. Het resultaat zou als basis moeten dienen voor de toeristische marketing en promotie, productontwikkeling, beleidsontwikkeling en bestuurlijke samenwerking.
Het onderzoek leverde onder meer het advies op om Nederland in te delen in zogenaamde toeristische kernregio’s: 14 voor de binnenlandse markt en 6 voor de inkomende markt. De titel van het artikel luidt: Wie durft mee te veranderen? Marketingstrategie op landelijk niveau begin jare '00. Hoe zag dat eruit? Je leest het in dit artikel uit 2004.
Meer lezen?
In het dossier '30 Jaar Hospitality Management' bundelen we spraakmakende verhalen en interviews uit vervlogen tijden. Het dossier bezoek je via deze link.