Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website.
Dit keer een artikel uit 2003. Het jaar van de SARS-uitbraak. De angst was groot, maar Europa werd voor een groot gespaard. Prinses Amalia wordt geboren en het land Joegoslavië houdt officieel op te bestaan. In de herfst van dat jaar schrijft Hospitality Management een artikel waarin vijftien Hotel Continu Onderzoeken onde de loep worden genomen.
Het eerste Hotel Continu Onderzoek werd in februari 2001 gepubliceerd. Het Hotel Continu Onderzoek is allesbehalve een ‘belrondje’. Onderzoeksbureau DUO Market Research in Utrecht belt iedere keer net zolang tot 100 hoteliers aan het onderzoek hebben meegedaan. Daarbij wordt er ook nog op gelet dat de deelnemende hoteleigenaren of hotelmanagers samen representatief zijn voor het hotelbestand in Nederland. Dat bestaat in totaal uit zo’n 4500 hotels, waarvan er 2400 één of meer sterren hebben.
Een van de meest verrassende resultaten van het onderzoek was dat in 2001 slechts dertien procent van de ondervraagde hoteliers aangaf in het internet en e-commerce te willen investeren. Ook geeft ruim de helft van de hoteliers aan nog nooit gebruik te hebben gemaakt van een adviseur. De andere resultaten lees je in het uitgebreide artikel.
Meer lezen?
In het dossier '30 Jaar Hospitality Management' bundelen we spraakmakende verhalen en interviews uit vervlogen tijden. Het dossier bezoek je via deze link.