Hotelgasten kunnen in 2015 grote veranderingen tegemoet zien. De ene verandering bespaart de reiziger veel geld en de andere kan kopzorgen
opleveren. De grote ketens die zich richten op de zakelijke gast gaan dan eindelijk gratis Wifi aanbieden. Iets dat kleinere budgethotels al veel langer deden. Vanaf 1 januari maken diezelfde ketens het daarentegen lastiger voor reizigers om een reservering terug te draaien.
*Gratis internet*
Gratis internet heeft de grootste betekenis voor de gast. Tien euro per dag betalen is voor velen teveel van het goede. Daarentegen moeten de gasten wel inschrijven voor de loyaltyprogramma's om gratis het internet op te kunnen. Er wordt betaald in data.
*Eigen websites*
De nieuwe strategie is bedoeld om gasten vaker te laten boeken via de eigen websites, en zodoende hoeven er dan geen commissies afgedragen te worden. Starwood heeft bijvoorbeeld een programma waarbij de gast gratis internet krijgt bij een directe boeking. Hyatt verleent gratis toegang tot internet, maar ook als er via andere kanalen wordt geboekt. Bovendien zonder in te moeten schrijven voor een loyaltyprogramma. Er verandert dus aardig wat. Internet is niet langer een 'amenity', maar een basisbehoefte. Hilton blijft in dit geval achter bij de andere grote ketens.
*Annuleren wordt lastiger*
Hilton en Marriott rollen hun nieuwe 'cancellation policies' uit in 2015. Men kan niet langer annuleren op de dag van aankomst, maar uiterlijk middernacht op de voorgaande dag. Op die manier blijven er meer kamers vrij voor last-minute boekingen en zodoende kunnen er meer inkomsten gegenereerd worden. Veel gasten maken reserveringen ruim van tevoren om last-minute toch een betere deal te boeken via een boekingssite. Hotels willen hier op deze manier iets aan doen.
~Thijs Jacobs~
2015: gratis internet, annuleren lastiger
5 januari 2015