5 do's en dont's voor de hotelbar

16 januari 2015
5 do's en dont's voor de hotelbar

Speciaal voor Hospitality Management verzamelde Rob Bongers, directeur van Horeca Development, de 5 do's en dont's voor de hotelbar. Hij is
tevens auteur van de Barbijbel.

~De bar van het Mercure Amsterdam City hotel is een voorbeeld van een eilandbar.~

*Do’s*

1. Zorg voor een sociale bar, vaak is dit een eilandbar (of zoals ze het in Tel Aviv noemen een ‘pick-up’ bar.)
2. Bij een eilandbar heb je vaak geen ‘backbar’, zorg voor een strak en netjes afgewerkte ‘undercounter’.
3. De minimale bezetting bij een eilandbar is vaak twee bartenders. Houd hier bij de exploitatiebegroting rekening mee.
4. Bij een open bar hoort ook een bartender met een ‘open’ mentaliteit.
5. Voorraad van glaswerk, sterke drank en emballage dient voldoende aandacht te krijgen.

*Dont’s*

1. Niet investeren in een glazenspoelmachine met osmose en een korvenrek.
2. Te weinig POS (kassa’s). Hierdoor kunnen kruisingen met collega bartenders voorkomen worden.
3. Teveel focus leggen op bier, terwijl de omzetverwachting laag is.
4. Een espressomachine proberen te integreren, terwijl sales-mix prognose weinig koffieverkoop voorziet.
5. Afvalbakken in het zicht (!)

Overig nieuws