In je eentje buiten de deur eten is nooit leuk. Zakenreizigers kennen het klappen van de zweep. In een goed hotel-restaurant alleen aan tafel met je agenda en je smartphone. Lekker dan. Nederland telt door de vergrijzing steeds meer alleenstaanden. Zij wachten met smart op een beter aanbod. Voor beide doelgroepen kan de hotellerie veel betekenen.
Nederland telt ruim 2,4 miljoen alleenstaanden. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit welgestelde ouderen en pensioengenieters. Mensen met tijd, geld en behoefte aan sociaal contact. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse horeca vooral is ingesteld op diners vanaf twee personen en nauwelijks inspeelt op de groeiende groep alleeneters. Alleen uit eten gaan wordt door de meeste mensen onaantrekkelijk gevonden. Men voelt zich ongemakkelijk en bekeken. Dat gevoel van ongemak kan de horeca relatief eenvoudig wegnemen door zich te verdiepen in de wensen en gevoeligheden van alleeneters.
Onderzoek
Van de ruim duizend respondenten zegt 73 procent (vaker) alleen uit eten te gaan wanneer er meer wordt voorzien in hun wensen en behoeften. Dat is een enorm potentieel aan nieuwe eters dat aangesproken kan worden. Dit blijkt uit onderzoek naar de kansen van ‘Alleen uit eten’ door de Hoge Hotelschool Maastricht, in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland en op initiatief van Resto VanHarte.
Er is onderzoek gedaan naar de meest potentiële doelgroep om alleen uit eten te gaan: de 50- tot 75-jarigen. Die groep geeft aan dat niet de kwaliteit van het eten of de bereikbaarheid van het restaurant hen weerhoudt alleen uit eten te gaan. Vooral de inrichting van de eetgelegenheid, vriendelijk en attent personeel en het aanbod op de menukaart blijken doorslaggevend. Verder blijkt er verschil in de visie van de gast op alleen uit eten en die van horecaondernemers. Het overbruggen van die verschillen levert een enorm potentieel aan nieuwe gasten op.
Inspelen op behoefte
De inrichting van de eetgelegenheid is het meest genoemde verbeterpunt. Dat kan letterlijk het verlagen van drempels zijn, het werken met tafelkaartjes of het creëren van aanschuiftafels. Vriendelijk en attent personeel kan de drempel om alleen uit eten te gaan ook enorm verlagen. Net als een beter op alleengaanden afgestemde menukaart met bijvoorbeeld kleine flesjes wijn, kleinere porties, een ‘pannetje’, een daghap of traditionele Hollandse gerechten (voor ouderen).
Er zijn nog geen horecaconcepten die zich volledig richten op alleengaande eters. Wel zijn er initiatieven die hierop inspelen, zoals Julia’s, Coffeelovers, Tweetjemee.nl, Shareatable.org, Shareabite.com, Socialdining.nl en Resto VanHarte. Directeur Fred Beekers van Resto VanHarte: “Creëer mogelijkheden voor alleeneters om in contact te komen met andere alleeneters. Het gevoel van ongemak kan de horecaondernemer wegnemen door beter rekening te houden met wensen en gevoeligheden van de alleeneter. De kansen liggen voor het oprapen.”
Makkelijker samen aan tafel
Voor veel (zaken)reizigers is het alleen moeten eten in hotels en restaurants niet altijd een pretje. Het kan saai zijn en andere gasten staren je zo aan. De drempel om te vragen of men bij iemand anders aan tafel mag gaan zitten, is echter hoog. Sinds vorig jaar maakt Shareatable.org zich hard om het voor reizigers makkelijker te maken om samen te eten.
In deelnemende restaurants wordt per avond een tafel aangewezen die is bedoeld om te delen en waar mensen makkelijk kunnen aanschuiven. Een kaartje met het Shareatable-logo geeft aan dat de tafel is bedoeld om te delen. Verder zijn er geen spelregels of bijbedoelingen. Op de website Shareatable.org kunnen gasten zien welke hotels en restaurants meedoen. Horecaondernemers kunnen er terecht om zich aan te melden.
Onder de aandacht
Dit initiatief is aantrekkelijk voor de (zaken)reiziger, maar ook interessant voor de (hotel)restaurants. Immers, meer gezelligheid in het restaurant trekt meer gasten en levert dus meer omzet op. Bovendien: mensen die aan de praat raken met elkaar consumeren meer. De initiatiefneemsters van Shareatable.org, Martina Grutterink en Liz Luyben, reizen zelf veel voor hun werk en leerden elkaar kennen toen ze bij toeval een tafel deelden. Grutterink legt uit: “We kijken momenteel hoe hotelondernemers en restaurateurs het initiatief onder de aandacht kunnen brengen bij hun gasten en hoe ze ermee kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan informatie ophangen in de hotellift. Ook kan het personeel uitleg geven wanneer een restaurantgast binnenkomt of een hotelgast incheckt bij de receptie. Hier kun je bijvoorbeeld extra kaartjes neerleggen.” Luyben vult aan: “Het idee is om wat meer gezelligheid te brengen in de wereld. Iedereen heeft 500 Facebook-vrienden en intussen zit je toch alleen te eten. Dat klopt toch niet?”
HM302012