5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Auteur: Thijs Jacobs
Personeel Corona 27 mei 2020
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informatie over hoe het horecawerk veilig en gezond gedaan kan worden als restaurants en terrassen op 1 juni hun deuren weer mogen openen. FNV Horeca adviseert werknemers om vóór de opening samen met hun werkgever alle bedrijfsprocessen fysiek door te nemen op veiligheidsrisico’s en afspraken te maken hoe deze te pareren.

Veel vragen over veiligheid op de werkvloer

Ondanks dat werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een horecaprotocol heeft opgesteld met voorschriften voor de verschillende processen binnen een horecabedrijf per 1 juni a.s., leven er bij medewerkers toch veel vragen. Zij popelen om weer aan de slag te gaan, maar dat moet wel veilig kunnen. Want hoe weet je bijvoorbeeld of de gast bij het checkgesprek bij binnenkomst de waarheid spreekt en wordt het gesprek niet een formaliteit? Hoe gaat de controle en naleving van de regels plaatsvinden en door wie? En ben ik verplicht om binnen 1,5m te bedienen en is dat het wel veilig?

Neem vóór 1 juni samen bedrijfsprocessen door op veiligheidsissues

Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca: “Het belangrijkste advies dat wij horecamedewerkers op dit moment geven is om vóór 1 juni samen met hun werkgever alle processen, handelingen en situaties binnen het bedrijf stap voor stap door te nemen en afspraken te maken hoe mogelijke veiligheidsrisico’s efficiënt aan te pakken en wie daarbij welke taak heeft. Zowel in het belang van de gasten, het personeel als het bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat werkgevers – die eindverantwoordelijk zijn voor de gang van zaken in het bedrijf - de betrokkenheid en creativiteit van hun medewerkers in deze opstartfase zeer zullen waarderen. Een goede voorbereiding is het halve werk!”

Veiligheid medewerkers moet topprioriteit zijn

Omdat het niet in het horecaprotocol is opgenomen adviseert FNV Horeca medewerkers - die de richtlijnen moeten handhaven - om om aanvullende trainingen te vragen om dit werk overtuigend én voor ieders veiligheid te kunnen doen. Een gast onder invloed laat zich bijvoorbeeld niet zomaar iets opleggen. FNV Horeca verwacht van werkgevers dat zij - in situaties waar de veiligheid in het geding is of kan zijn – accuraat optreden ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van hun medewerkers. Dit moet topprioriteit hebben.
 

Overig nieuws