“52 procent van de bezoekers checkt de website van het hotel vanaf een boekingssite. Via je website moet je dus duidelijk maken wat het voordeel is van direct boeken. Hierdoor verhoog je de conversie op je website.” Patrick Brand van Hoteliers.com vertelt op HotelTech 2016 hoe hoteliers een slimme website kunnen bouwen.
“Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de SEO van de website in orde is en de reputatie van je hotel goed. Als je een slechte beoordeling hebt op TripAdvisor, dan zie je dit direct terug in de bezoekerscijfers van je website. Al die elementen moeten goed zijn om gasten te triggeren om direct te boeken.”
Bewustere gast
“Gasten realiseren zich dat hotels commissie betalen aan derden. De markt is transparanter geworden.” Maar is de gast hierin geïnteresseerd? “Nee, gasten willen gewoon de beste prijs, het maakt ze niet uit waar ze boeken. Bied daarom als hotel toegevoegde waarde, zodat ze direct boeken.”
Waar laat de hotelier kansen liggen?
“Veel hoteliers zitten in de operatie en zijn niet gespecialiseerd in online marketing. Het is echt een vakgebied waar derden meester in zijn. Daarom moeten hoteliers een strategie uitzetten. Hoteliers.com ondersteunt bij het operationele deel en blijft het systeem van de hotelwebsite ontwikkelen. Hoteliers beschikken daardoor over een scala aan tools. De interactieve kaart van Google Maps bijvoorbeeld. Daardoor blijft de site actueel.”
Tips
“Investeer in je webpresence. Je site moet het ook op mobiele apparaten goed doen. Daar zit meer dan 50 procent van het verkeer. Toch zijn er hotels die dit niet doen. Een goede mobiele website zorgt voor een lager bouncepercentage (mensen die direct je website verlaten). Zorg dat de bezoeker direct alles kan bekijken en boeken.”
Verhoog je conversie
Op HotelTech 2016 zal Patrick Brand hoteliers en general managers vertellen over de ervaring die Hoteliers.com heeft opgedaan. “Waar letten gasten op bij direct boeken? Hoe verhoog je de conversie van je website en daarmee indirect je marge? Dankzij jarenlange ervaring en analyse van data ontwikkelt Hoteliers.com de hotelwebsites steeds verder door waarbij ook wordt geluisterd naar de wensen van hoteliers.”
Toekomst
“OTA’s krijgen concurrentie van bijvoorbeeld Google en TripAdvisor. Wat gaat Google precies doen? Wordt de zoekmachine een travel agent? Kan de bezoeker boeken bij partijen die in beeld verschijnen? Hoe ga je daarmee om? Betaal je commissie aan partijen als TripAdvisor via instant booking? Een hotelier moet weten waarin geïnvesteerd moet worden. Ook loyalty is belangrijk. Waarom boekt men een bepaald hotel? Hotels die het goed doen, weten een bepaalde groep gasten aan zich te binden. Hoe houd je contact met je doelgroep?”