OAG, ‘s werelds toonaangevende leverancier van reisgegevens en -inzichten, heeft gisteren The COVID-19 Recovery: Getting Passengers Back on Board uitgebracht, een nieuw rapport over het vertrouwen van reizigers op basis van een wereldwijd onderzoek onder meer dan 4.000 gebruikers van haar flightview-reisapp.
Over het algemeen is de angst voor het oplopen van COVID-19 tijdens het vliegen niet erg groot, en de meeste consumenten staan open voor vliegreizen. De belangrijkste bevindingen zijn:
“De meeste consumenten, vooral jongere reizigers, zijn bereid om onder de juiste omstandigheden te vliegen,” aldus John Grant, hoofdanalist bij OAG. “Het feit dat er sprake is van weinig angst, is zeker verrassend en belooft veel goeds voor het marktherstel. Uiteraard zal volledig herstel worden bepaald door hoe goed we de pandemie wereldwijd bestrijden en wanneer reisbeperkingen veilig kunnen worden opgeheven.”
Op een 10-puntsschaal geeft meer dan de helft van de consumenten aan dat ze zich zorgen maken over het krijgen van COVID-19 terwijl ze minder dan vijf keer reizen, waarbij 21% aangeeft geen angst te hebben. Desondanks ontdekte OAG dat het delen van realtime informatie cruciaal blijft om het vertrouwen van de reizigers op te bouwen – zelfs vóór de luchthaven. Tijdens het zoek- en boekingsproces zouden de meeste consumenten bijvoorbeeld waarde hechten aan realtime updates en voorspellingen over vlucht- en hotelcapaciteit (61%) en de COVID-19-transmissiesnelheid op de beoogde bestemming (53%).