Claudia van der Hoeven is manager sales & reserveringen bij Hotel Dom in Utrecht. Wij spraken haar over het aanbod en de promotie van banqueting.
Het designhotel bevindt zich middenin de Utrechtse binnenstad op enkele meters van de Domkerk, in een monumentaal pand uit de 18e eeuw. Het hotel telt elf suites, waarvan twee met privé dakterras, drie privéruimtes en restaurant & bar Podium onder de Dom. Het banquetingaanbod van Hotel Dom is divers. Van der Hoeven: “Opdrachtgevers kunnen kiezen voor bijeenkomsten die 24/7 gehouden kunnen worden. Dit varieert van zakelijke bijeenkomsten tot private dining en recepties.”
Business vs. leisure
Zo’n 80 procent van de banqueting wordt verzorgd voor zakelijke gezelschappen. De overige 20 procent betreft bij Hotel Dom vooral bruiloftsdiners, verjaardagen in private dining settings, borrels en, gezien de nabijheid van het Utrechtse Academiegebouw, ook promotiediners of -borrels. Wat volgens de sales- reserveringsmanager opvalt, is dat zakelijke meetings efficiënter worden. “In ons hotel komen zowel bedrijven als non-profit organisaties bijeen voor zakelijke meetings. De afgelopen jaren merken we dat er efficiënter vergaderd wordt. Vroeger werd er eerst vergaderd en volgde later een diner om de dag af te sluiten. Tegenwoordig is er vaker een combinatie van beide, dus de inhoud komt letterlijk pas op tafel tijdens het diner. Dit zien we ook bij het ontbijt in de vorm van ontbijtsessies. Deze ontwikkeling past binnen de trend waarbij zakendoen vaker meer in een informele setting plaatsvindt. Zo starten sommige organisaties bijvoorbeeld met een ontbijtsessie, maken daarna een kleine uitstap in het historische centrum van Utrecht en vergaderen vervolgens verder tijdens de lunch. Gezelschappen boeken regelmatig een aantal suites, zodat zij reeds in het hotel verblijven. Het biedt de gasten comfort om zich even terug te kunnen trekken na een intensieve dag zonder eerst een weg te moeten zoeken door een onbekend stad.”
Podium onder de Dom
In Hotel Dom bevindt zich restaurant Podium onder de Dom onder leiding van chef/patron Leon Mazairac. De keuken werkt ambachtelijk en maakt iedere dag alles vers van ‘eigen brood’ tot patisserie. “Sinds de samenwerking met het restaurant is ons banquetingniveau hoger geworden. De circa 25 medewerkers, waarvan 6 keukenmedewerkers, zijn verantwoordelijk voor alle banquetingvarianten. Leon is ons boegbeeld. Hij is momenteel te zien op televisie bij het programma Binnnenstebuiten waarbij hij mensen met een passie voor eten, ambacht en ondernemen bezoekt. Het feit dat Podium zijn sporen heeft verdiend en geen concessies doet aan échte kwaliteit – dus ook niet op de banqueting - wordt ook door Gault&Millau gezien. Leon werd onlangs gekozen als ‘Belofte van het jaar 2016’ en restaurant Podium onder de Dom ontving maar liefst 16 uit 20 punten. Zijn bekendheid en de populariteit van het restaurant vertaalt zich uiteraard naar de banqueting. We zetten daarom verder geen grote promotiemiddelen in.”
Banquetingtrends
Banqueting is naar de mening van Claudia steeds meer ‘tailor made’ geworden. “Wij overleggen altijd met de opdrachtgever en maken dan een passende offerte. Natuurlijk hebben we ook basisarrangementen die gelden als opmaat voor een offerte, maar deze communiceren we doorgaans niet klakkeloos naar opdrachtgevers. Alles gaat in overleg en we maken per opdracht een specifiek voorstel.” Heeft Claudia in de afgelopen jaren nog een andere trend op banquetinggebied gesignaleerd? “Jazeker. We merken dat sinds de allergenenwetgeving in 2014 is ingevoerd, gasten een (di)eetwens eerder kenbaar maken. Ook vegetariërs en veganisten laten zich duidelijker horen en dat vinden we prettig. Zo kunnen we iedere gast in de watten leggen en meenemen in de ervaring. Ook zijn consumenten zich bewuster geworden van kwaliteit en is men nieuwsgierig naar de oorspronkelijke smaak van ingrediënten. Het adagium van Mazairac ‘Eenvoud is al complex genoeg’, vertaalt zich dan ook uitstekend naar de banqueting.”
Blijft de vergadercultuur bestaan?
Door de opkomst van moderne technologie wordt het voor medewerkers makkelijker om digitaal te communiceren. Toch blijft de vergadercultuur volgens de Utrechtse salesmanager bestaan. “Mensen blijven behoefte hebben aan persoonlijk contact. Een tijd geleden zag je dat veel bedrijven inhouse allerlei vergaderfaciliteiten gingen uitbouwen en inhouse vergaderden. Ik merk dat ze daar van terugkomen. De omgeving blijkt een hele belangrijke factor te zijn. Verandering van spijs doet eten, en dat geldt ook voor vergaderen. Wel blijft de nadruk op efficiency zeker bestaan. Eten en vergaderen zal meer gecombineerd worden.”
Adviezen van Claudia voor meer banquetingomzet
- Verleid de zakelijke gasten die u in uw hotelrestaurant heeft. “Wij zetten bewust altijd de deuren van onze private lounges open, zodat gasten een kijkje kunnen nemen. Dit is laagdrempeliger dan een brochure met mooie foto’s.”
- Onderhoud uw zakelijke contacten goed, neem ze niet voor lief.
- Lever kwaliteit op alle gebieden
Banquetingmogelijkheden bij Hotel Dom
- Op de eerste etage van het hotel bevinden zich drie private lounges voor privédiners, vergaderingen en borrels
- Elke ruimte is ongeveer 40m2.
- Behalve de private lounges zijn er ook banquetingmogelijkheden in restaurant Podium onder de Dom en in het comptoir; café Podium onder de Dom
Banqueting manager of sales manager?
Banqueting managers zie je niet in ieder hotel. Bij veel Van der Valk hotels is de F&B-manager vaak verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken, terwijl in andere hotels een speciale banqueting manager verantwoordelijk is voor de sales. Wordt er tijdens de studie op hotelscholen ook duidelijk onderscheid gemaakt tussen de functies? Rianne Elsinga studeert aan de Hotel Management School Maastricht en doet ervaring op in het Teaching Hotel Château Bethlehem. “In de praktijk is banqueting een salesfunctie en is de F&B-manager operationeel verantwoordelijk. Dat wil niet zeggen dat een banqueting manager minder contact heeft met de gasten, maar dat contact vindt meestal plaats voorafgaand aan het evenement of de bijeenkomst. Vooral wanneer het grote partijen betreft, dan is er regelmatig face to face-contact. De eerste twee jaar van de studie zijn algemeen, daarna ga je op stage en kies je voor F&B, housekeeping, front office of banqueting… Wanneer je aan je minor begint, dan ga je je nog verder specialiseren. In wat voor hotel ik zelf het liefst ga werken? Een klein hotel. En dan zeker niet een hotel in het zuiden. Ik kom zelf namelijk uit het noorden van Nederland. Van medestudenten hoor ik ook regelmatig dat ze na hun studie liever niet in een hotel gaan werken, maar bij een bank. Banken hebben immers ook managers nodig.” In hoeverre banqueting met F&B te maken heeft? Dat verschilt per hotel. Bij het ene hotel is de banqueting manager enkel verantwoordelijk voor sales, en valt de functie onder sales en marketing. Bij een ander hotel draagt de F&B-manager zelf ook zorg voor sales. Misschien wordt het tijd om de term banqueting gewoon te vervangen door sales?
Foto: Claudia van der Hoeven
HM302016