Bijna 9 op de 10 (88 procent) klanten van vakantieplatformen zijn van plan in de komende 3 jaar opnieuw via hetzelfde platform te boeken. In de afgelopen 3 jaar boekten klanten van vakantieplatformen gemiddeld 3,3 keer bij eenzelfde partij. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.
De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.
Gemiddelde boekfrequentie is 3,3
Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via eenzelfde vakantieplatform. De intentie om in de komende 3 jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88 procent. Ruim 9 op de 10 (93 procent) klanten van Hotels.com zijn van plan om opnieuw een verblijf of vervoer te boeken via deze partij. Hotels.com scoort daarmee de hoogste boekintentie van alle platformen in de markt.
Booking.com scoort hoogste op frequentie
Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim 9 op de 10 (91 procent) klanten van de partij zijn van plan om binnen 3 jaar weer via Booking.com te boeken. Booking.com scoort ook goed op andere prestatie-indicatoren.
Boekintentie Micazu is 77 procent
Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim 3 op de 4 (77 procent) klanten hebben de intentie om in de komende 3 jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklasse. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor vakantieplatformen. In het onderzoek zijn 6.012 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.