a&o Hostels kent recordjaar en investeert 500 miljoen euro in verdere groei

Auteur: redactie
Financieel Internationaal 5 maart 2025
a&o Hostels kent recordjaar en investeert 500 miljoen euro in verdere groei

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft voor 2024 een recordprestatie geleverd en overtrof daarmee het record van het voorgaande jaar. Met een sterke jaar-op-jaar-groei registreerde a&o 6,2 miljoen overnachtingen (2023: 6,1 miljoen), 2,8 miljoen gasten (2023: 2,7 miljoen) en € 232,4 miljoen aan inkomsten (2023: € 217 miljoen).

Naast een stijging van de inkomsten, het aantal gasten en overnachtingen, opende a&o in 2024 drie nieuwe locaties, waaronder hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. a&o opende in februari van dit jaar ook officieel a&o Firenze Campo di Marte in Florence en kondigde de geplande bouw van het nieuwe a&o Heidelberg aan.

“2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom is het extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren”, aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter.

25-jarig jubileum

De budgetketen met hoofdkantoor in Berlijn viert in 2025 haar 25-jarig jubileum. In het voorjaar van 2000 opende a&o haar eerste hostel in Berlijn Friedrichshain. Tegenwoordig heeft a&o meer dan 1.000 medewerkers verspreid over Europa, afkomstig uit meer dan 50 landen.

"Een kwart eeuw a&o gaat niet alleen over het groeien naar 42 locaties sinds 2000. We hebben een budgetproduct ontwikkeld en gecreëerd dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders, en het naar een nieuw niveau getild”, aldus Winter.

500 miljoen euro voor verdere groei in Europa

In samenwerking met eigenaren StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o 500 miljoen euro in uitbreiding, renovatie en modernisering.

Europese grootstedelijke gebieden en populaire bestemmingen blijven de primaire focus voor uitbreiding. Het nieuwste project, a&o Heidelberg, zal 118 kamers bevatten in een vijf verdiepingen tellend gebouw. De locatie is aangekocht en de bouw zal beginnen in de lente van 2025, met de opening gepland voor eind 2026.

Trends en perspectieven

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep van a&o, goed voor 38 procent van het aantal gasten. Dankzij uitgebreide website-optimalisaties die groepsboekingen verbeteren, vindt 40 procent van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats, met een gemiddeld verblijf van drie nachten. Het gemiddelde verblijf voor individuele reizigers daalde licht van 1,9 naar 1,8 nachten in 2024. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5 procent van de gasten die hun telefoon voor het eerst in 2024 als kamersleutel gebruiken.

Duurzaamheid blijft een belangrijke focus

Na tien jaar van voortdurende duurzaamheidsinspanningen, waarin a&o de CO2-uitstoot per overnachting met 78 procent heeft verminderd, blijft het bedrijf zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven. CEO Oliver Winter benadrukt: “We versterken onze betrokkenheid en doen gerichte interne duurzaamheidsinvesteringen." De focus ligt op directe investeringen in plaats van uitbesteedde compensatiemaatregelen, waaronder:

  • Toegenomen gebruik van groene elektriciteit
  • Vermindering van voedselverspilling
  • Geoptimaliseerde toeleveringsketens
  • Grotere sociale en culturele betrokkenheid

Onderwijsinitiatieven zoals a&o educare en art&o worden verder uitgebreid, met een intensivering van onafhankelijke audits en certificeringen. De interne ESG-taskforce zet haar inspanningen voort en Winter voegt verder toe: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit. Dit zorgt ervoor dat reizen in de toekomst toegankelijk en betaalbaar blijft met een positieve impact."

Directe boekingen, bezettingsgraden en toplocaties

‘Iedereen kan reizen’ is het leidende principe van a&o sinds de oprichting, waardoor betaalbaar reizen voor iedereen toegankelijk is. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50 procent van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt. De a&o-app heeft de grootste groei doorgemaakt onder de boekingskanalen, waarbij 70 procent van de online directe boekingen via smartphones wordt gemaakt.

Top-presterende locaties: 

  • Hoogste bezettingsgraad: a&o Köln Dom, die ook de hoogste dagtarieven hanteert.
  • Volgende in de ranglijst: a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City.
  • Herkomst van gasten in 2024: 50 procent uit Duitsland, gevolgd door Polen, Oostenrijk en Denemarken.
  • Internationale gastenmix: 46,3 procent, wat erop wijst dat meer dan de helft van alle gasten binnenlands reist.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws