Een hotel bij Schiphol biedt haar gasten de service aan om - gedurende een verblijf in het buitenland - de auto te parkeren in een parkeergarage. Er wordt ingebroken in de parkeergarage en
de auto wordt gestolen. Wie is aansprakelijk?
*Preventieve maatregelen*
Het hotel wordt aansprakelijk gehouden. De wet bepaalt namelijk dat de hotelier als een bewaarnemer aansprakelijk is voor beschadiging of verlies van zaken die in het hotel zijn gebracht door een gast die daar zijn intrek heeft genomen. De rechtbank oordeelt evenwel dat de hotelier voldoende preventieve maatregelen had getroffen om de diefstal te voorkomen. Er was immers sprake van een afgesloten parkeergarage, beveiligingscameras, en de aanwezigheid van beveiligingspersoneel. De schade door de diefstal hoefde daarom volgens de rechter door de hotelier niet te worden vergoed.
*Bewaarnemer*
Opvallend is, dat de rechter oordeelde dat op de hotelhouder niet een zwaardere verplichting rust dan op andere bewaarnemers. Hieruit volgt dat de wettelijke bepaling niet beoogt de zorgplicht van de hotelier als bewaarnemer te verzwaren, maar de reikwijdte wil bepalen.
De reikwijdte van de aansprakelijkheid van de hotelier is in die zin bijzonder, nu de aansprakelijkheid van de hotelhouder als bewaarnemer zich verder uitstrekt dan alleen die gevallen waarbij de hotelier gevraagd is om zaken van de gast te bewaren. Er is sprake van bewaarneming door de hotelier, ten aanzien van alle zaken van de gast die zich in het hotel bevinden. Het gaat dus niet alleen om zaken op de hotelkamer, maar ook om dingen die zich in het hotel-restaurant, lobby of bij de receptie bevinden. Wel moet het steeds gaan om de hotelhouder die aan de bewuste klant logies verstrekt. De hotelier is niet bewaarnemer van de zaken van iemand die alleen koffie drinkt in de lobby.
~Alex Dolphijn~
~Ludwig & van Dam advocaten~
Hotel aansprakelijk autoschade gast
13 februari 2014