Hotels rekenen gasten steeds vaker bedragen aan die helemaal niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Volgens Bjorn Hanson, hoogleraar aan de New York State University, werden tot één jaar terug 1 op 200 hotelrekeningen na vertrek nog gecorrigeerd. Ondertussen is het percentage verdubbeld. 'De meeste rekeningen achteraf zijn wel degelijk juist, maar naarmate hotels het moeilijker krijgen, stijgt ook het aantal onterechte facturen,' aldus Hanson. Om teveel verrekend geld terug te krijgen moeten gasten vaak een hele procedure opstarten die lang kan duren. Het beste is volgens Hanson daarom om problemen vooraf uit de weg te gaan. Hoge afrekeningen vermijden kan volgens de hoogleraar door bij aankomst de sleutel van de minibar te weigeren, alle betaalfilms te laten blokkeren en een eventueel schaaltje met snoep en nootjes van de kamer te laten verwijderen. Ook adviseert Hanson om tussentijdse uitgaven, zoals een diner in het hotelrestaurant of een aantal drankjes in de hotelbar, direct met contant geld te betalen.