De sector Leisure heeft na een zeer zwaar jaar weer groei in het vooruitzicht in 2021. Echter is de sector nog lang niet terug op het niveau van voor de pandemie. Alle subsectoren zullen in het tweede deel van 2021 groei laten zien, maar volledig herstel zal voor de meeste branches pas in de jaren erna plaatsvinden.
Zo hebben fastfood, vakantieparken en campings de crisis goed doorstaan, in tegenstelling tot de reisbranche, evenementen, horeca, musea, attractieparken, dierentuinen en bioscopen. Dit blijkt uit de Sectorprognose Leisure 2021/2022 van ABN AMRO. De bank is uitgegaan van het scenario dat eind juni de horeca weer geleidelijk opent en de economie in het derde kwartaal vrijwel helemaal open is.
Restaurants hebben zicht op omzetgroei
Restaurants kregen zware klappen in 2020 (-36 procent), maar hebben in 2021 weer een omzetgroei van 20 procent in het vooruitzicht door de mogelijke opening van terrassen in april en volledige heropening in juni. Veel restaurants hebben de schade wel beperkt kunnen houden door in te zetten op maaltijdbezorging, dat een enorme vlucht nam (+37 procent). ABN AMRO verwacht dat fastfood (+17 procent) in 2021 ook weer zal groeien, waarmee fastfood bijna terug is op het pre-corona niveau.
Hotels zwaar getroffen
Hotels zijn in 2020 met 46 procent minder overnachtingen zwaar getroffen als gevolg van de reisbeperkingen. In 2021 rekent ABN AMRO wel op groei (+25 procent) ten opzichte van het afgelopen jaar, maar naar verwachting zullen zakelijke overnachtingen ook de komende jaren structureel minder worden. Door de reisbeperkingen vecht ook de reisbranche (-80 procent) voor haar voortbestaan. Dit jaar rekent ABN AMRO op een licht herstel (+15 procent), hoewel veel Nederlanders wellicht alsnog een reis boeken zodra dit weer kan.
Vakantieparken (+20 procent overnachtingen) en campings (+8 procent overnachtingen) herstellen dit jaar al volledig, mede doordat zij erg in trek zijn bij vakantiegangers uit Nederland, Duitsland en België. Ook voor evenementen gloort weer hoop. Naar verwachting gaat 60 procent van de events die in 2019 plaatsvonden dit jaar ook door, digitaal of fysiek. In het tweede kwartaal van dit jaar is nog sprake van een mix tussen online en hybride events, die deels online en deels op locatie plaatsvinden. Deze hybride vorm blijft waarschijnlijk bestaan. Voor musea, bioscopen, attractieparken en dierentuinen laat het herstel langer op zich wachten.
Digitalisering kan verdienvermogen horeca, events en dagattracties vergroten
Hoewel de weg naar herstel vanaf de tweede helft van 2021 wordt ingeslagen, verwacht ABN AMRO dat het herstel zeer geleidelijk verloopt en niet volledig zal zijn. “De vrijetijdsector heeft een ongekend zwaar jaar gehad en ook dit jaar zal niet gemakkelijk worden. Hoewel het aantal faillissementen relatief laag is, moet rekening worden gehouden met een stijging zodra de economie opengaat en de overheidssteun geleidelijk wordt afgebouwd”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO.
“Bedrijven in de vrijetijdsector moeten niet alleen overleven, het is óók cruciaal dat zij herinvesteren - in medewerkers, digitalisering, gebouwen, attracties en collecties - om aantrekkelijk te blijven voor gasten. De financiële buffers van bedrijven zijn hierbij echter van groot belang en in veel gevallen zijn deze buffers volledig weggeslagen. Als getroffen ondernemers perspectief hebben, doen schuldeisers er dan ook goed aan om zich coulant op te stellen als het herstel weer intreedt.” Het hele rapport is hier te downloaden.