Het aantal overnachtingen in hotels komt dit jaar boven dat van voor de coronapandemie, voorspelt ABN AMRO. Goed nieuws, want dit is beter dan eind vorig jaar nog werd verwacht. Tegelijkertijd zijn de zorgen voor de hoteliers nog niet voorbij.
Hoge kosten drukken de marge, doordat deze maar mondjesmaat kunnen worden doorberekend. Wie al in duurzaamheid heeft geïnvesteerd, profiteert. De kosten zijn dan lager en de aantrekkingskracht is groter.
Toeristen uit het binnen- en buitenland trekken er graag op uit. Zo merken ook hotels. Vooral die duurzaam bezig zijn, zijn gewild. Wat ook helpt, is een nieuw en aantrekkelijk hotelaanbod. In verschillende steden zijn nieuwe hotels neergezet of zijn kantoorpanden getransformeerd naar hotels. Dat trekt weer hele nieuwe gasten aan. De kwakkeljaren door corona hebben de hotels duidelijk achter zich gelaten. De bezettingsgraad, de kamerprijs en de opbrengsten per beschikbare kamer zitten stevig in de lift.
Uit een peiling die ABN AMRO in samenwerking met netwerkplatform Hotel Leaders Network (HLN) in februari heeft uitgezet, blijkt dat de hoteliers zelf ook weer vertrouwen hebben. Voor dit jaar rekent 44 procent van de hoteliers op een verbetering ten opzichte van 2019. Zo’n 36 procent had in 2022 al een beter bedrijfsresultaat dan in het jaar voor de corona-uitbraak.
ABN AMRO stelt de ramingen om deze redenen voor dit jaar naar boven bij. De verwachting is dat het aantal hotelovernachtingen dit jaar stijgt met 3 procent en uitkomt boven het niveau van 2019, wat voor veel hotels al het meest winstgevende jaar was sinds de eeuwwisseling. Voor 2024 verwacht ABN ook een groei van 2 procent.
Marge duurzaam verbeteren
Vooral hotels die inzetten op duurzaamheid hebben de wind in de zeilen. Zij weten vaak gestegen kosten in de hand te houden met duurzame ingrepen. Ze gaan voedselverspilling tegen of hebben allerlei energiemaatregelen genomen om de kosten te drukken. Zo zijn er hotels die met kunstmatige intelligentie kijken hoe ze de klimaatinstallatie beter kunnen laten functioneren. Sommige zijn zo in staat om de energierekening met 20 procent te verlagen. Zonder dat gasten klagen dat het te koud is. En het is ook nog eens goed voor het milieu.
Ook zijn er hotels die slimme camera’s inzetten om na te gaan wat wordt weggegooid na het eten. De helft van het voedsel eindigt vaak in de kliko. Een halvering van de verspilling is haalbaar. Dat helpt hotels vele tienduizenden euro's per jaar aan inkoopkosten en CO2-uitstoot te besparen.
Duurzaamheid levert niet alleen een besparing op, het zorgt ook voor meer gasten, zo kwam onlangs naar voren in een onderzoek van reisplatform Booking.com. Het bedrijf vroeg aan 30.000 reizigers uit 32 landen of zij duurzaamheid meewegen in hun vakantieplannen. Meer dan 80 procent beantwoordde de vraag bevestigend. De zorgen over klimaatverandering zijn hiervoor een belangrijke drijfveer.
Ook in de strijd om de zakelijke hotelgast wordt duurzaamheid belangrijker. Ruim een derde van de werkgevers in Nederland staat het werknemers alleen toe te overnachten in hotels met een duurzaamheidslabel. Om die reden vermelden boekingsites steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is.
Uitdagingen zijn niet weg
Hoewel ABN AMRO voor 2023 en 2024 optimistisch is voor de hotelmarkt, voorziet de bank op de iets langere termijn wel een stevige uitdaging in de particuliere woningverhuur. Die groeit nog sneller dan de hotelsector. Dat is een serieuze concurrent voor hotels.
Daarnaast vormen hoge kosten en personeelstekorten een uitdaging voor hotels. Hoewel het toerisme dit jaar weer op het niveau van voor de pandemie komt, zijn de onderliggende problemen voor de hoteliers nog niet verdwenen. Zo is de belastingschuld in coronatijd voor hotels flink opgelopen, kampen bijna alle ondernemers met chronische personeelstekorten die soms tijdelijke sluitingen tot gevolg hebben en is er een hoge inflatie, die zich vertaalt in fors gestegen grondstoffen- en energiekosten. Kortom, de groei is er, maar de druk op de marge is eveneens toegenomen. Duurzaamheid zal dus nog belangrijker worden.