Stef Driessen is sector banker leisure bij ABN AMRO en volgt de trends en ontwikkelingen in de hotelbranche nauwlettend. Zo ondervinden hotels steeds meer concurrentie van particuliere logiesverstrekkers, verkochten ze in 2015 veel vastgoed en is er volgens consumentenonderzoek lang niet altijd sprake van voldoende onderscheidend vermogen in service of in het aanbod. Hier staat een stijgende vraag naar hotelkamers tegenover, zeker nu de economie aantrekt. ABN AMRO rekent voor de Nederlandse hotelindustrie op een omzetgroei van 4 procent in zowel 2016 als in 2017.
Percentage OTA-boekingen blijft stijgen
Consumenten boeken steeds later. In Europa neemt het percentage hotelreserveringen via tablet en smartphone snel toe, met name bij late boekingen. Online Travel Agencies – zoals Expedia.nl en Booking.com – spelen goed in op dit veranderende consumentengedrag. Dat zorgt ervoor dat het percentage OTA-boekingen ook dit jaar zal groeien, ondanks de groeiende aandacht van hoteliers voor loyaliteitsprogramma’s voor consumenten. “Het gevolg is dat hotels zich vaker aansluiten bij een hotelketen. Zo kunnen zij hun zichtbaarheid vergroten en meeliften op de naamsbekendheid van het merk”, aldus Driessen. Het aantal hoteliers dat actief is onder de vlag van een formule heeft zich in 10 jaar verdubbeld: van 32 naar 65 procent.
Problemen voor zelfstandige hotels
Ook door andere ontwikkelingen krijgen zelfstandige hotels het moeilijker. Zo’n 40 procent heeft te kampen met concurrentie van Airbnb. Zo wordt nu al 10 procent van alle Airbnb-overnachtingen geboekt door zakenreizigers die eerder bij een hotel reserveerden. “Interessant is hoe de hotelmarkt zich in de komende jaren ontwikkelt. Wat gebeurt er met de hotelomzet als reizigers op weg naar een congres straks kunnen werken, eten en slapen in hun zelfrijdende auto? Zou je dan met een goede douche nog lang het verschil blijven maken?”, zegt de bankier.
Alles draait om beleving
Uit onderzoek van Bloomberg en Stoxx blijkt dat bedrijven die ervaringen verkopen significant sneller groeien dan bedrijven die alleen producten verkopen. Reizigers zijn op zoek naar een unieke en persoonlijke reiservaring. Driessen: “Inspelen op de locatie en het aanbod in de omgeving is erg belangrijk. Mobiele technologie maakt het mogelijk om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, waarbij ook getoond wordt wat de omgeving te bieden heeft aan kunst, cultuur en andere leuke activiteiten. Deze aanbiedingen worden bijvoorbeeld gepresenteerd op basis van de locatie, de samenstelling van het gezelschap, het tijdstip of de weersverwachting.”
Investeren in IT
De investeringen in IT vormen een belangrijk onderdeel in de beslissing om een scherp financieringsaanbod te gaan doen. Ook de revinate score, waarin de bezoekerswaardering tot uiting komt, is voor een bank heel belangrijk bij het inschatten van de kwaliteit van het hotelmanagement. Door een goede analyse van de klantreviews kunnen klachten gestructureerd worden aangepakt en dat laatste is belangrijk.
Criteria bij beoordeling kredietaanvragen
Bij het beoordelen van kredietaanvragen spelen meerdere criteria een rol. “Gezonde hotels zijn hotels die blijven investeren: stilstand is achteruitgang in deze branche. Hierbij is de staat van dienst van de ondernemer belangrijk, want hotellerie is een vak. Heeft iemand zijn sporen verdiend en is een hotelier in staat meer dan één locatie te runnen? Als je een property aan het vernieuwen bent, dan kun je dit gemakkelijker volhouden als je nog andere locaties hebt die goed draaien. Daarnaast kijken we goed naar andere nieuwbouwplannen in de omgeving. Amsterdam doet het qua bezettingsgraad en -prijs goed ten opzichte van andere Europese hoofdsteden. De stijging van het aantal hotelkamerbedden in het Amsterdamse luxesegment is dan ook goed opgevangen door de extra vraag. Maar dat is lang niet overal in Nederland het geval”, benadrukt ook Thijs Wilders, binnen de bank verantwoordelijk voor enkele grote hotelrelaties.
HM302016