Accor Hotels Nederland, de dochter van de Franse hotelketen, wil het aantal hotels in Nederland de komende vijf jaar verdubbelen van 37 naar 74 vestigingen. Hiervan zullen er twintig in franchise worden geëxploiteerd. Dit is een voor Accor nieuwe formule; waarbij een zelfstandige ondernemer voor eigen rekening (en risico) een hotel uitbaat van één van de zeven Accormerken zoals Mercure, Ibis of Novotel.
*Evenwichtige spreiding*
Dit meldt algemeen directeur van Accor Nederland Caro van Eekelen op 27 mei bij de heropening van het gerenoveerde Novotel Amsterdam City. "We willen een meer evenwichtige spreiding over Nederland, aangezien we nu vooral in de Randstad gevestigd zijn. De uitbreiding wordt een combinatie van overnames en nieuwbouw", zegt Van Eekelen.
*Nog steeds winst*
Een opvallende keuze, in een tijd dat het met de hotellerie minder goed gaat. Van Eekelen: "Dat het minder gaat is waar, maar wij maken in Nederland nog steeds winst. We zijn zelfs het op vijf na meest winstgevende land voor de groep die in negentig landen hotels heeft staan."
*Zakelijke bezoekers*
Accor gaat er vanuit dat de vraag naar hotelkamers blijft groeien. Zowel van de Nederlandse klanten als van de buitenlandse bezoekers die een flink deel van de hotelbezetting uitmaken. Ruim 60% van de klanten zijn business gasten die voor een zakenreis in het hotel verblijven of daar een training of bedrijfsamenkomst hebben. "We richten ons op meer doelgroepen voor verschillende gelegenheden en dan is het handig om meer merken te hebben. Dat blijkt wel met de crisis. Vorig jaar konden bedrijven in plaats van de duurdere ketens overschakelen op onze goedkopere merken."
*Kamerprijzen omlaag*
Van Eekelen: "Ook wij ontkwamen er niet aan om met onze kamerprijzen omlaag te gaan. Maar met louter prijsverlagingen trek je geen mensen. Bezoekers moeten een doel hebben. Ik ga ook niet zomaar op onze Etap-vestiging in Schiphol slapen als ik daar niets te zoeken heb."
~Nienke Duimelaar~
Accor Hotels wil verdubbelen
27 mei 2010