Hotelketen Accor heeft begin deze maand in Parijs de eerste prijs gewonnen in de Trophée de la RSE (de trofee voor MVO) tijdens de
Grand Prix de l'AG 2015. Ter gelegenheid hiervan
publiceert de keten op het PLANET 21 RESEARCH-platform de uitkomsten van twee onderzoeken naar het positieve effect van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de bedrijfsresultaten. Het ene onderzoek is uitgevoerd door Accenture en het andere is geverifieerd door Ernst & Young.
*Gast tevreden door duurzaam beleid*
Cédric Vatier, managing director van Accenture Strategy, vertelt: ÂDe beslissing van AccorHotels om te investeren in duurzaamheidsprogramma's heeft niet alleen een positieve invloed gehad op de 'carbon footprint' van het bedrijf, maar ook op de bedrijfsresultaten. Het onderzoek van Accenture uit 2015 wijst volgens Accor uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen klanttevredenheid en duurzaamheidsinitiatieven. AccorHotels behaalde een certificering volgens de ISO 14001-norm, de internationaal erkende standaard op het gebied van milieumanagement, en slaagde er beter in de doelstellingen waar te maken die waren vastgelegd in de 'Charter 21', het interne
duurzaamheis-managementsysteem van het bedrijf. Deze certificering heeft volgens het onderzoek een sterkere positieve invloed op klanttevredenheid dan de renovatiedatum van het hotel. De mate waarin een hotel voldoet aan de eisen van Charter 21, heeft zelfs een sterkere positieve relatie met klanttevredenheid dan de gemiddelde kamerprijs.
*Meer winst*
Het onderzoek stelt ook dat een hogere Charter 21-gradatie niet alleen een positieve invloed op de klanttevredenheid heeft, maar ook zorgt voor meer winst. Hoe meer een hotel in duurzaamheid investeert, hoe beter de opbrengst; zowel op het gebied van kostenbesparing (water, energie, afval) als van winstvergroting (bruto bedrijfsresultaat).
*Concurrentievoordeel*
Arnaud Herrmann, sustainable development director van AccorHotels, vertelt: ÂWe zetten ons al meer dan 20 jaar in voor duurzame ontwikkeling en zijn altijd van mening geweest dat duurzaamheidsinitiatieven niet alleen van groot belang zijn voor het behoud van ons ecosysteem, maar dat ze ook een concurrentievoordeel opleveren voor ons bedrijf. Om dit idee kracht bij te zetten hebben we besloten om hiervoor meer empirisch bewijs te verzamelen. Het positieve effect op de klanttevredenheid en de bedrijfsresultaten van de hotels zijn voor ons een grote motivatie om door te gaan met ons MVO-beleid. Bovendien ronden we binnenkort ons PLANET 21-programma af en zijn de resultaten veelbelovend.Â
Accor wint MVO-prijs
23 juli 2015