Franchisenemers van de pas juist 'rebranded' AccorHotels krijgen gezelschap van zelfstandige hotels bij Accor's brand.com. Het distributieplatform
van Accor wordt geopend voor onafhankelijke hotels, zodat er meer keuze en aanbod in verschillende geografische gebieden binnen het portfolio ontstaat. Het moet een aanmoediging voor klanten zijn om direct te boeken in plaats van via een OTA. Of wordt Accor met deze stap zelf een OTA?
*Wordt Accor echt een OTA?*
Er is een duidelijk verschil tussen de Accor-branded en niet-Accor-branded hotels; de verwarring voor de klant zal niet heel groot zijn. Deze zet kan eenvoudig verklaard worden als een poging om de OTA's terreinwinst af te nemen. Accor betwist echter dat het met deze zet verwordt tot een OTA. Het verweer: OTA's zijn geen hoteliers; slechts een distributiekanaal van hotelkamers. Accor kent de hotelbusiness daarentegen wel. Als een OTA daarentegen een hotelmerk zou opzetten, dan zou dat wel frictie kunnen veroorzaken binnen de eigen organisatie en met de aangesloten hotels. Accor zoekt vooral naar een groter netwerk in de Verenigde Staten, waar het merk nog maar weinig hotels aanbiedt.
*Wat kost het?*
Of Accor ook 15 tot 28 procent gaat vragen, zoals OTA's doen, is nog onbekend.
~Thijs Jacobs~
Accor wordt een OTA
10 juni 2015