De Masters of Travel adviesraad van Accor bracht leiders uit de technologie-, juridische, energie-, ingenieurs- en farmaceutische industrie naar Brussel om een visie te creëren voor zakenreizen en bedrijfsbijeenkomsten na de pandemie. De missie van de afgevaardigden was om diep te graven in de werkelijke waarde van reizen, het evalueren van de eisen die het stelt op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG) en wat bedrijven prioriteit moeten geven in 2024 en daarna.
Het nieuwe Business of Travel-rapport van Accor deelt deze bevindingen samen met nieuwe Europese en wereldwijde gegevens over zakenreizen.
Uit onderzoek van Accor is gebleken dat de uitgaven voor zakenreizen met slechts 24 procent zijn gedaald ten opzichte van 2019 en naar verwachting in 2024 weer zullen zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie (Deloitte). Het recente wereldwijde zakenreisonderzoek van Accor sluit aan bij deze terugkeer naar pre-pandemische uitgaven, aangezien 57 procent van de respondenten een toename verwacht van het reisbudget in 2024 ten opzichte van de uitgaven in 2023. Dezelfde bedrijven plaatsen 'reizigerservaring' op de tweede plaats als meest cruciale overweging in 2024, na kostenbesparingen in volgorde van belangrijkheid. En 46 procent van de respondenten bevestigde dat het niet waarschijnlijk is dat ze hun zakenreizen voor de rest van het jaar zullen beperken.
Toelichting
Saskia Gentil, SVP Sales, Europa & Noord-Afrika bij Accor, licht toe: "Masters of Travel geeft ons een kijk op de huidige stand van zaken voor zakenreizen. Bedrijven proberen een balans te vinden tussen productiviteit en doelgerichtheid en dit is een tijd van grote veranderingen en herwaardering voor de sector. Wat duidelijk is, is dat afgevaardigden na een periode van inactiviteit staan te popelen om weer op pad te gaan. Door rekening te houden met waarde, duurzaamheid en het vinden van een balans tussen werk en vrije tijd die het welzijn van werknemers garandeert, kunnen bedrijven hun omzet verhogen en de kunst van face-to-face nieuw leven inblazen."
De waarde van face-to-face is onmiskenbaar: professionals schatten 25 procent meer omzet wanneer ze elkaar persoonlijk ontmoeten. En de winst is niet de enige vergelijking wanneer werknemers interactie met collega's en medewerkers nodig hebben voor hun mentale gezondheid en werktevredenheid. Elke reis wordt zorgvuldig geëvalueerd in termen van rendement op investering en, in toenemende mate, rendement op verwachting - geen rendement, geen vlucht.
Virtuele vergaderingen zijn een geaccepteerd onderdeel van het werklandschap op een manier die voor covid nog niet gebruikelijk was, maar totdat de technologie de achterstand inhaalt en hologrammen met gevoel kunnen lachen, worden deals nog steeds bezegeld met een handdruk.
Velen denken vooral aan het milieu. Uit een onderzoek van Accor onder zakelijke klanten bleek dat 54 procent de koolstofuitstoot als hun belangrijkste CSR-prioriteit aanmerkte, en de 'duurzaamheidsprestaties van leveranciers voor het zoeken en selecteren van hotels in 2024' werden als zeer belangrijk beschouwd bij hun boekingsbeslissingen. De verantwoordelijkheid ligt zowel bij reizigers als gastheren, waarbij beide partijen moeten samenwerken om duurzamer te reizen. Meer dan 70 procent van de Accor hotels beschikt over CO2-meetinstrumenten en de deelnemers waren bereid om meer per nacht uit te geven voor betere milieuprestaties.
Vrije tijd met plezier
Door vergaderingen te combineren met doelgerichte vrije tijd blijven reizigers langer, doen ze meer en schakelen ze een versnelling hoger om hun CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Hoewel het nog in de kinderschoenen staat, waarderen afgevaardigden 'bleisure' duidelijk, net als hun werknemers.
Jongere werknemers combineren vaker werk met plezier via gemengde 'bleisure'-reizen, maar de trend komt steeds vaker voor bij alle demografische groepen. 67 procent van de klanten die deelnamen aan een enquête van Accor verlengde hun zakenreizen in 2022. Reisboekers vragen om voorzichtigheid vanuit verzekeringsoogpunt, omdat partners en gezinnen vaak niet gedekt zijn en er grijze gebieden bestaan als het gaat om het verdelen van facturen, loyaliteitspunten en voordelen.
Het welzijn van zakenreizigers moet van het grootste belang zijn. "Consumenten begrijpen tegenwoordig dat ze op een andere manier eigenaar moeten zijn van hun gezondheid en immuniteit", zegt Emlyn Brown, global senior vice president of well-being bij Accor. "Ons vermogen om een authentiek, holistisch en weloverwogen wellnessaanbod te bieden, is van vitaal belang." Hij voegt eraan toe: "Vier van vijf van onze gasten, ongeacht leeftijd, demografie of land, zetten dagelijks een stap om hun welzijn te verbeteren, dus we moeten aan die vraag voldoen en deze overtreffen in al onze merken, ongeacht in welk merk reizigers verblijven."
Loyaliteitsprogramma's
Afgevaardigden van Masters of Travel gaven aan dat loyaliteitsprogramma's ook een rol spelen bij het verleiden van werknemers om voor zaken te reizen, met jongere reizigers die op zoek zijn naar ervaringsgerichte beloningen zoals concerten, drankjes en zelfs fietsverhuur. ALL: Accor Live Limitless heeft meer dan 95 partnerschappen die beloningen, diensten en ervaringen aanbieden die verder gaan dan het verblijf.
Hoewel technologie de sleutel is tot boekingen over de hele linie, moet technologie mensgericht zijn, ontworpen om het proces te verbeteren en de menselijke maat mag niet ver weg zijn.
Sabine Toplak, VP Corporate & TMC Sales, Europe & North Africa bij Accor en co-host van Masters of Travel, weet dat de wereld van zakenreizen snel verandert en dat klanten en hospitalitybedrijven moeten leren hoe ze zich moeten aanpassen. "De verzamelde inzichten zullen Accor's denken rondom reizen vormen, om volledig te begrijpen wat bedrijven denken zodat we samen oplossingen kunnen creëren om aan hun doelstellingen te voldoen."
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.