ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Auteur: Roy Spijker
OTA's 11 mei 2017
ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Online reviews moeten veel transparanter worden. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Omdat de rol van reviews steeds groter wordt in het keuzeproces van consumenten vind de ACM dat deze ook betrouwbaar zijn. 

De ACM heeft een verkenning gedaan naar de stand van online reviews. Volgens de autoriteit zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het bij online reviews op dit moment structureel mis gaat. Ze vinden het vooral belangrijk dat het verhaal achter de review transparanter wordt. Bedrijven die het mogelijk maakt om reviews achter te laten, moeten duidelijker aan de consument vertellen hoe deze tot stand is gekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat diegene die een review heeft geschreven, gebruik heeft gemaakt van een gratis product.

Review-sites worden door consumenten met name gebruikt bij het uitzoeken van elektronica en het zoeken naar een hotel of restaurant. De ACM zegt dat de consument niet volledig vertrouwt op recensies als er een keuze gemaakt moet worden, maar gaan ze er wel van uit dat review-sites neppe of onjuistes recensies verwijderen.

Verdienmodel
Aan BNR Nieuwsradio laat Bernadette van Buchem weten dat bedrijven blij zijn dat ze hulp krijgen om reviews op webssites transparanter te maken. "Het is natuurlijk ook van belang voor ze dat de reviews die ze plaatsen betrouwbaar zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat is onderdeel van hun verdienmodel," zegt Van Buchem tegen de radiozender.

Overig nieuws