De huidige cijfers van het eerste halfjaar van 2022 van a&o Hostels zitten bijna op gelijke hoogte met die van 2019, het meest succesvolle bedrijfsjaar van Europa's grootste budget hostelketen tot nu toe. Dagelijks meer dan 2.500 telefoontjes naar de reserveringslijn, een toename van 80% in het aantal bezoekers van de website en een gemiddelde kamerbezetting van 85% in juni, maken van het eerste half jaar meteen een van de beste uit de geschiedenis van het bedrijf. “Dit is een uitstekende teamprestatie en geeft ons ook veel vertrouwen voor de tweede helft van het jaar”, aldus CEO Oliver Winter.
Vooral in groeps- en familieboekingen ziet a&o een dubbelcijferige groei ten opzichte van 2019. Oliver Winter, die a&o 22 jaar geleden oprichtte in Berlijn-Friedrichshain, verwacht dit jaar tussen de 140 en 160 miljoen euro aan inkomsten, mits er geen significante beperkingen komen in de herfst en winter. Maar hij verwacht niet dat dat zal gebeuren: "Corona zal ons bezig blijven houden, maar we hebben ook manieren gevonden om deze uitdaging met succes aan te gaan." Speciale veiligheids- en hygiënemaatregelen blijven bestaan, net zoals het digitale aanbod ook verder wordt uitgebreid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mobiel of self-check-in, digitaal inchecken voor het ontbijt, of een digitale kamersleutel.
a&o versterkt team voortdurend
Handig solliciteren via smartphone, arbeidscontracten zonder tijdslimiet, een online academy en Duitse taalvaardigheid niet langer een vereiste voor een baan aan de receptie: "We hebben een paar dingen bedacht om het betreden van de hotelbranche en ons als werkgever nog aantrekkelijker te maken - de feedback hierop is zeer positief", legt Oliver Winter uit. Sinds het begin van het jaar hebben we meer dan 400 nieuwe arbeidscontracten getekend, en dat terwijl er ook in onze sector op dit moment personeelstekorten zijn. En de werving gaat door. "We zijn pioniers als het gaat om digitalisering en guest services - het is niet meer dan logisch dat we nu ook wervingsprocessen aanpassen aan de behoeften van sollicitanten en de branche," vervolgt Winter. "We hebben oplossingen voor het personeelstekort en denken buiten de gebaande paden."
a&o blijft groeien in grote Europese steden
Met Warschau, Boedapest, Kopenhagen, Edinburgh en Rotterdam heeft a&o sinds 2020 nog eens vijf accommodaties geopend, waarmee het totaal op 40 hostels komt in 25 steden en negen Europese landen. Groot-Brittannië, Italië, de Benelux en de DACH-regio staan hoog op de uitbreidingslijst; de Berlijners hebben ook hun ogen gericht op Ierland en Frankrijk, evenals Rome of Athene. Oliver Winter: "We vertrouwen meer dan ooit op acquisities, onder meer om de levensduur van vastgoed aanzienlijk te verlengen." Het doel van het bedrijf is om in 2025 CO2-neutraal te zijn.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.