Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby.
De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties en tegen het eind van dit jaar zullen al zo’n 30 self check-in terminals in gebruik zijn. In de vestiging in Amsterdam zijn de self check-in terminals sinds een paar weken in gebruik.
Phillip Winter, CMO: "Ons doel is om onze gasten het hoogst mogelijke comfort te bieden - en dat betekent ook het vermijden van lange wachttijden en het bieden van comfortabele alternatieven. We proberen met onze ontwikkelingen in te spelen op de behoeften van onze gasten. Tot nu toe is de feedback zeer goed, de self check-in wordt als zeer welkom ervaren - vooral op piekmomenten zoals in de weekenden.”
Pionier op het gebied van digitalisering en technologisering
“De toekomst is digitaal” - een trend die door a&o zeer serieus genomen wordt en daarom worden in verschillende hotels al mobile keys en self check-in terminals gebruikt. Via de a&o Hostels App kunnen gasten in een aantal van de hostels zelf inchecken en ontvangen zij een mobile key waarmee ze de kamer binnen kunnen komen. Onhandige sleutels en keycards zijn op die manier verleden tijd! Net zoals lange wachtrijen nu de self check-in terminals geïntroduceerd worden bij de receptie van verschillende vestigingen van a&o. Zo speelt de innovatieve hostelketen continu in op nieuwe digitale en technologische trends, om daarmee hun gasten een zo comfortabel mogelijk verblijf te bieden.
Europa’s toonaangevende hostelketen blijft groeien en innoveren
In de eerste helft van 2019 werden bij a&o Hostels meer dan 2,3 miljoen overnachtingen geboekt en bereikten zij daarmee een omzetstijging van acht procent ten opzichte van diezelfde periode in 2018. Oliver Winter, CEO: "Meer dan 2,3 miljoen overnachtingen zijn een bewijs van hoe goed ons product voldoet aan de vraag van reizigers naar betaalbare overnachtingen, en tegelijkertijd hun vraag naar de beste prijs-kwaliteitverhouding". De hostelketen blijft uitbreiden: recent heeft a&o Hostels première gemaakt in Polen met het eerste hostel in Warschau en heeft de keten ook een tweede hostel in Salzburg geopend. In Salzburg neemt a&o voor het eerst - door middel van een managementcontract - enkel het management en activiteiten voor haar rekening; een nieuw model voor de keten, die voorheen altijd eigenaar of huurder van een locatie was. ‘Wolfgang’s managed by a&o’ heeft 560 bedden verdeeld over 119 kamers, en ligt op slechts twee kilometer van de geboorteplaats van Mozart. De opening van het eerste hostel in Hongarije (Boedapest) en tweede hostel in Kopenhagen staat op de planning voor het eerste kwartaal van 2020.
Een nieuw uiterlijk op de planning
Samen met BWM Architekten uit Wenen heeft a&o Hostels ook een nieuw architectuur- en designconcept ontwikkeld. In het voorjaar van 2020 moet de nieuwe ‘ontspannen en volwassen look’, waar de hostelketen zo’n 30 miljoen in investeert, in alle gebouwen geïmplementeerd zijn.
Met 28.500 bedden en 23 steden in acht landen is a&o sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot de toonaangevende Europese hostelketen. Naast verdere groei, vooral in Zuid- en Oost-Europese metropolen, staan de voltooiing van de designherlancering en de verdere uitrol van mobile key en self check-in op de agenda voor de nabije toekomst en blijven ontwikkelaars steeds werken aan innovatieve projecten voor de toekomst.