ÂThiessen Wijnkoopers sedert 1740Â staat er op de gevel van het statige pand van het wijnhuis in hartje Maastricht. We worden in de opening van de poort enthousiast verwelkomt door Marcel Mourmans, die sinds een jaar of zeven eigenaar is van de wijnonderneming. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar nog steeds koopt Thiessen wijn in bulk in, voedt deze op en bottelt zelf. Al is een groot gedeelte van de activiteiten heden ten dage de courante handel van dozen en flessen. Samen met het pand beslaat de kelder een ruimte van 1.200 vierkante meter. Daar willen we meer van weten, dus we dalen af...
*Oud en nieuw*
Langs flessen, vaten en beeldjes van beschermheiligen van het edele druivenvocht komen we in de presentatiezaal. Voorbij deze zaal bevindt zich een kelder die dateert uit de 14e eeuw. Via een doorgangetje aan de linkerzijde komt men in de kelderruimte die voorheen bij de buren hoorde. Nu heeft Thiessen er een moderne en prachtige champagnebar van gemaakt. Oud ontmoet nieuw.
*Over ondernemen*
Het gezelschap van de AF&BM is hier echter voor de presentatie van Marcel Mourmans (73), oprichter van Mora. Hij vertelt over zijn loopbaan die begint als slagersjongen in de winkel van zijn vader tot multinational. Mourmans geeft zelden voordrachten, maar bij hoge uitzondering wil hij graag de F&B-professionals deze middag toespreken over ondernemerschap.
De Belangrijkste lessen van Mourmans zijn: je moet de beste willen zijn, je moet een goed product maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een hoge kwaliteit, je moet willen buffelen en strijden voor je succes, je moet goed en veel communiceren met je werknemers en geen manager in een ivoren toren worden en je moet opereren op een nichemarkt waar nog geen Âgrote jongens actief zijn.
*Proeven*
Na de zeer gewaardeerde toespraak bevindt het gezelschap zich naar boven waar in de patio een Limburgse lunch wordt geserveerd. Boerse tomatensoep, allerhande mooie broodjes en uiteraard een wijnproeverij met de wijnen uit het assortiment van Thiessen.
*Voorbereiding op diner*
Na de lunch heeft iedereen een paar uur vrij om zich voor te bereiden op: Beluga! De een duikt het terras op, de ander doet een rondje shoppen in de binnenstad en een derde duikt lekker het park in om onder in de schaduw een krantje te lezen.
Lees zelf ook meer! Lees de update nummer 4 van het Social Event van AF&BM. Het hele gezelschap van tachtig F&B-professionals en founding partners mag met gaan dineren bij Beluga van Hans van Wolde. Hospitality Management was erbij en doet exclusief verslag.
~Tekst en foto's: Frank Lindner~
*Zie ook:*
*In beeld*
"AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-in-fotos-1/
"AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-in-fotos-2/
"AF&BM Social Event: foto's Beluga 1":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-in-fotos-3/
"AF&BM Social Event: foto's Beluga 2":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-in-fotos-5/
"AF&BM Social Event: foto's Beluga 3":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-in-fotos-4/
*In tekst*
"AF&BM Social Event: Maastricht":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-1/
"AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-update-2/
"AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/afbm-social-event-2010-update-3/
~Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.~
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
27 juni 2010