'Nee heb je, ja kun je krijgen'. Dat lijkt zeker op te gaan voor de inkopers van hotelkamers. Uit een forecast naar zakelijke reizen en -uitgaven blijkt dat niet minder dan 90 procent van de inkopers van
hotelkamers een tegenvoorstel doet nadat een hotel een offerte heeft afgegeven. Dit staat te lezen in de nieuwste kwartaalupdate Industry Forecast 2013 van zakenreisbedrijf Advito.
*Dat kan/moet/mag minder*
De hotelprijzen blijven gestaag stijgen, maar minder hard dan verwacht. De zakenreisplanner geeft als gouden tip om te blijven onderhandelen. Sommige hotels verhogen niet alleen de kamerprijs, maar rekenen ook extraÂs als ontbijt of Wi-Fi door. Onderhandelen loont naar zeggen van Advito: alle prijsstijgingen vermijden is onmogelijk, maar de meeste hotels gaan bij hun offertes uit van een tegenbod.
*Prijskloof*
ÂEr is vorig jaar meer dan ooit onderhandeld. Maar liefst 90 procent van de inkopers van hotelkamers ging de discussie aan om te besparen op hotelprijzen. Dit geeft aan dat het gat tussen wat de hotels willen ontvangen en wat hun klanten willen betalen nog steeds heel groot is. Ons advies: blijf scherp op de prijs en onderhandel met je preferred suppliers. Langetermijnrelaties aangaan loont uiteraard ook. Bedrijven halen meer uit kleinere besparingen op lange termijn dan uit een éénmalige grote besparingÂ, aldus Jeroen Hurkmans, vice president EMEA/APAC bij Advito.
~Frank Lindner~
'Alle inkopers hotelkamers pingelen'
3 mei 2013