In de hotellerie zien we steeds vaker kleinschalige, bijzondere hotels ontstaan die onafhankelijk van welke keten dan ook de wereld
willen veroveren. Het internet biedt hen ook de mogelijkheid zichzelf wereldwijd te presenteren aan een steeds grotere doelgroep. Uniciteit is daarbij van groot belang omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere belevenissen op bijzondere locaties. Vanuit dit oogpunt zou je denken dat ook in de hotellerie steeds meer bedrijven onafhankelijk zijn van ketens en samenwerkingsverbanden. Maar niets is minder waar.
~Foto: Het hotel van Gabriella Esselbrugge is gevestigd in het pittoreske Giethoorn~
*Over de grens*
Als zelfstandig hotelier merk ik dagelijks hoe belangrijk samenwerking is. Zo werk ik intensief samen met de horecabedrijven in Giethoorn als het om lokale belangen gaat die ons allen raken. Je merkt in die contacten natuurlijk dat de belangen voor een hotelier anders zijn dan die van een restaurant of een recreatiebedrijf. Toch kunnen we prima samenwerken omdat we één groot goed delen; onze passie voor gastvrijheid. Met elkaar kunnen we Giethoorn op de (Monopoly)-kaart zetten en houden. Belangrijk is ook samenwerken buiten je directe omgeving. Zo heb ik nog iedere dag plezier van mijn samenwerking met het kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Peking. Na onze KHN On Tour-reis naar de hoofdstad van China heb ik de contacten met directeur Eddie Yang goed onderhouden. Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels 72 procent van onze gasten uit China komt. Grenzen vervagen door intensief samen te werken.
*Kennis en ervaring uitwisselen*
Ook op nationaal niveau moet je als niet-ketengebonden hotel samenwerken met collegas en partners op allerlei vlakken. Of het nu gaat over aanpassen van de legionella-wetgeving, de hotelclassificatie of de macht van de boekingsites. Alleen ga je het niet redden. Dat is ook de reden waarom ik het een geweldige zaak vind dat er binnen KHN wordt gewerkt met zogenaamde platforms. In deze platforms kunnen leden met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen. Zelf kom ik regelmatig bij hotelbijeenkomsten in het hele land en ook daar merk je dat de samenwerking en de kennisoverdracht tussen leden én vanuit de landelijke brancheorganisatie helpt bij het ondernemen.
*Samenwerking loont*
Het is zinvol om aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde ondernemers. Of het nu lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal is, je wordt er altijd beter van. Belangrijk is ook om een actieve rol te spelen in welke vorm van samenwerking dan ook. Dus niet alleen halen, maar vooral ook brengen. Juist dan loont het om tijd te investeren. Het gevolg is dat iedereen daar beter van wordt.
~Gabriella Esselbrugge, eigenaresse Dames van de Jonge Hotel - Restaurant & Domeinadviseur Overnachten KHN~
Alleen ga je het niet redden
28 juli 2015