Net een rondleiding gehad in de Amsterdam ArenA. Wat een multifunctionele tent is dat! Voetballen is één ding, maar de variatie
aan grootschalige evenementen is enorm. Aan de ene kant vergaderen op kleine en grote schaal en anderzijds concerten van De Toppers, waar 60.000 bezoekers op afkomen. In een filmpje wordt getoond hoe het evenement van De Toppers wordt uitgevoerd tussen twee wedstrijden in. De hele tent wordt verbouwd, het gras gaat eruit, podia komen erin en daarna alles weer in omgekeerde volgorde. In no time. In anderhalve week tijd waren er in totaal 365.000 bezoekers geweest; bij twee voetbalwedstrijden en tussendoor De Toppers. Ongelofelijk.
Dat de tent verbouwd wordt, zie je ook in hotels wel op soms indrukwekkende wijze De omvang van deze operaties in de ArenA is echter bijzonder. Het is geen toevalstreffer dat dit zo werkt. Er is een Amsterdam ArenA Innovation Center opgezet, dat op innovatieve wijze omgaat met het opzetten van diensten en producten die bijdragen aan state-of-the-art management van stadions en indoor arenas en die de event experience van bezoekers naar een hoger niveau tilt. Om dergelijke innovatieprojecten te laten slagen wordt vaak bewust samengewerkt met publieke en private partners zoals AFC Ajax, KNVB, KPN, FOX en Google. In het team van de Amsterdam ArenA Innovation Center zitten vogels van diverse pluimage met kennis van ICT, internationale consultancy, marketing en media. Eh, voetballen, hoezo specifiek voetballen?
De Amsterdamse, maar ook de Nederlandse hotellerie zou een voorbeeld kunnen nemen aan deze aanpak. De Amsterdam ArenA telt mee in de wereld van stadium management. Waarom is er geen Amsterdam Accommodation Innovation Center? Met gerichte afspraken met niet alleen KHN, RAI en NBTC/ ATCB, maar ook met specialisten in ICT, consultancy, marketing, media en last but not least pitch development? Dat zou een echte gamechanger kunnen zijn voor de stad en voor het land.
Er is al wel een Holland Congres Alliantie waarin de grote congreslocaties in Nederland samenwerken met NBTC en NH Hotels. Waarom zit hier alleen NH Hotels bij? Waar zijn alle andere hotelgroepen? Er is ook al een structuur die zich richt op negen topsectoren. Een intensieve samenwerking tussen de topsectoren en de organisaties die zich op congressen, events en hotelovernachtingen richten en wederzijds gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en innovatieve denkkracht zou een powermachine kunnen zijn voor zowel bedrijfsleven, toerisme en hotels. Wie neemt het initiatief?
HM302015