De beleveniseconomie gaat ook niet aan de hotellerie voorbij. Vorig jaar opende in een deel van het Amsterdamse Aalborg Hotel het Arcade Hotel. Dit hotel heeft historische spelcomputers als thema, een bezettingsgraad van 97 procent en doet de traditionele hotelkamers van het Aalborg Hotel verbleken.
Daarom is er nu voor gekozen om de rest van het hotel flink aan te pakken. De doorsneekamers van Aalborg zullen stuk voor stuk plaats moeten maken voor de trendy themakamers van het Arcade Hotel. De kosten? Zo’n 800.000 euro.
Sharing
Eigenaar Daniel Salmanovich is de man die tevens de dagelijkse operatie van het hotel voor gamers op zich neemt. Hij verkaste in 2004 naar Amsterdam vanuit Montreal en haalt zijn inspiratie uit comics en games. Daniel rijdt graag op zijn scooter of skateboard door de stad en is gefascineerd door de ‘sharing economy’, alhoewel hij beseft dat de nieuwe economie en de hotellerie elkaar op bepaalde fronten in de weg zitten.
Geen ‘home away from home’
‘De gast wil een thuis ver weg van huis’. Dat is een gedachte die leeft bij veel hoteliers. Volgens Daniel een misplaatst idee, aangezien veel gasten juist iets anders doen dan thuis wanneer ze op reis zijn. Het volgende project is dan ook het starten van een hotel met klassieke films als thema. Oók in Amsterdam, net even verderop in De Pijp.
Weg met de standaard kamers
Salmanovich meent dat de hotellerie nooit verder is gekomen dan de iPad, die in de kamer werd gelegd en de gast in staat stelde om zelf de temperatuur af te stellen. Het entertainmentelement ontbreekt daarbij echter, en juist dát element - de ‘fun’ - is in het Arcade Hotel alom vertegenwoordigd. Het is wat dat betreft niet vreemd dat de standaard hotelkamers moeten wijken voor kamers vol entertainment en nostalgie.