Analytics & reporting (7/8)

27 oktober 2009
Analytics & reporting (7/8)

Om het succes van de hotelwebsite te kunnen meten en om aan de hand van de huidige prestaties, verbeterpunten te kunnen definiëren, zijn statistieken en website-rapportages een must. Naast het meten van de bezoekersaantallen, pageviews, verwijzende website, populaire pagina’s en doelconversie, zijn er ook rapportages die informatie geven over de positie van de website binnen de belangrijkste zoekmachines.
Onderstaande items zijn van belang bij het analyseren van de website-statistieken en rapportages:

*Bepaal KPI’s*
Voor het meten van de prestaties van een website kunnen verschillende ‘key performance indicators’ worden gebruikt. Door deze KPI’s te vergelijken met een voorafgaande periode kunt u nagaan of de prestaties van de website verbeteren. Belangrijke KPI’s kunnen zijn: bezoekers, pageviews, pageviews per bezoek, weigeringpercentage (bounce rate), verwijzende websites (referring sites), zoekwoorden, doelconversie en e-commerce tracking.

*Google Analytics*
Een gratis en uitgebreid statistiekprogramma dat eenvoudig binnen een website te installeren is, is Google Analytics. Met dit programma kunnen alle belangrijke KPI’s gemeten worden en kunt u geautomatiseerd rapporten ontvangen op wekelijkse of maandelijkse basis.

*Search Engine Position rapportage*
Om te kunnen meten of zoekmachine-optimalisatie activiteiten succesvol zijn, kan het handig zijn om search engine position rapportages af te nemen. Deze rapportages geven weer wat de positie is van uw website binnen bijvoorbeeld Google, dit aan de hand van vooraf bepaalde keywords of phrases.

*Doelconversie*
Zoals beschreven in het artikel ‘Succes met de hotelwebsite: Conversie’, is het meten van doelen een belangrijke methode voor het bepalen van het succes of de effectiviteit van een website. Programma’s zoals Google Analytics maken het zeer eenvoudig om deze doelen in te stellen en dus de conversie te meten.

*E-commerce tracking*
Wanneer de hotelwebsite is gekoppeld aan een reserveringssysteem (booking engine) kan er waarschijnlijk e-commerce tracking worden ingesteld. E-commerce tracking meet het aantal reserveringen, het percentage en het segment bezoekers dat reserveringen maakt, de totale omzet en het kamertype dat geboekt wordt. Door deze informatie is het vrij eenvoudig om de ‘return on investment’ (ROI) van de hotelwebsite te bepalen.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het zevende artikel uit een reeks van acht artikelen ‘Succes met de hotelwebsite’. Vanaf donderdag 5 november is het achtste en tevens laatste artikel uit deze serie te lezen.~

Overig nieuws