Computerbedrijf Apple is bezig met het ontwikkelen van de dienst en bijbehorende software-applicatie iTravel. Eerdere patentaanvragen rondom iTravel duidden al op het maken van reserveringen voor onder meer vluchten en hotelkamers. Nieuwe patenten tonen aan dat de software in staat zal zijn om hoteldiensten direct aan te sturen. Reizigers kunnen vooraf op afstand bijvoorbeeld hun kamer instellen qua licht, temperatuur en welke dranken er in de minibar moeten liggen. In het hotel kan de app als sleutel voor de kamer dienen. In de kamer zelf kan de applicatie, in eerste instantie bedoeld voor de iPhone, als afstandsbediening fungeren van de (internet)radio en televisie.
*Reizen wordt persoonlijker*
Andere mogelijkheden bestaan uit het aanvragen van roomservice, het boeken van een tafel in een nabijgelegen restaurant, informatie over de hotelspa inwinnen, of het 'wegbrengen' van kleding naar de stomerij van het hotel.
De software kan communiceren met apparaten en diensten aan boord van vliegtuigen en in hotels. Dankzij het instellen van vaste voorkeuren van de gebruiker wordt reizen in de toekomst een stuk persoonlijker.
*Betalen*
De app moet ook gaan fungeren als mogelijkheid om de
hotelrekening te betalen, alle 'bonnetjes' bewaren, en de spaarpunten uit de vaste loyaliteitsprogramma's bij houden.
*Niet de eerste*
Er zijn de afgelopen jaren al diverse softwareapplicaties ontwikkeld voor reizigers met smartphones, zoals de iPhone. Apple is met iTravel dus zeker niet de eerste. Met bijvoorbeeld OPERA's MyStayManager of het recent gelanceerde Orbitz kunnen gasten ook onder meer hun reserveringen bijhouden, informatie inwinnen en de kamerdeur openen. Ook hotelorganisaties hebben eigen softwareapplicaties voor de iPhone op de markt gebracht om boekingen via smartphones te faciliteren.
~Frank Lindner~
Apple's iTravel nieuwste hulpje hotelgast
2 augustus 2010