Er is al veel over geschreven: de horecabranche kampt met een groot personeelstekort. De exodus uit het hospitality-vak werd door de coronapandemie verder aangejaagd, terwijl de instroom van nieuwe aanwas nog altijd uitblijft.
De hotellerie bevindt zich in zwaar weer. Het huidige personeelsbestand wordt, wegens gebrek aan mankracht, op de proef gesteld door het overnemen van extra taken en de bijkomende hoge werkdruk. Het is dus zaak dat hotels nieuwe werknemers weten aan te trekken én te behouden. Maar hoe word je hotel (weer) een aantrekkelijke werkgever in een overspannen arbeidsmarkt? We spreken Gusta Timmermans, een absolute expert op het gebied van recruitment.
Timmermans is de oprichtster van Recruitment Builders en adviseert, coacht en traint sinds 2018 organisaties over hun vraagstukken rond het aannemen van personeel en daarbij horende werkgeverspositionering. Daarnaast bracht de schrijfster van ‘199 vragen voor een succesvol selectiegesprek’ recent haar tweede publicatie uit, het ‘Handboek Recruitment & Employer Branding’. In dit werk vertaalt Gusta Timmermans haar jarenlange ervaring in de uitzendbranche, als mede-eigenaar van een eigen werving en selectiebureau, en als hoofd recruitment bij ING Nederland en ING wereldwijd naar handige tips en tricks voor iedere organisatie die de kansen en mogelijkheden tot het aantrekken van personeel verder wil optimaliseren.
Hoe kijkt Timmermans naar de huidige arbeidsmarkt? “De arbeidsmarkt staat in brand. Bijna iedere organisatie heeft moeite met het vinden van personeel. Er waren nog nooit zoveel openstaande vacatures; de werkloosheid was nog nooit zo laag. En iedereen moet uit dezelfde vijver vissen.”
Wat heb je te bieden?
De recruitment-expert ziet dit niet als probleem, maar als een uitdaging voor bedrijven. Dat geldt voor alle sectoren op de arbeidsmarkt en zeker ook voor de hotellerie. Zij raadt aan om over een aantal zaken goed na te denken: wat heb je als organisatie te bieden? Welke cultuur wil je uitdragen? Wat vindt je doelgroep belangrijk? En tegenwoordig: hoe divers ben je? “Als de hotellerie zich zichtbaar wil maken als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt moet er een duidelijke strategie worden opgezet waarin sprake is van maatwerk. Een chef-kok vraagt bijvoorbeeld om andere arbeidsvoorwaarden dan een afwasser. Is geld belangrijk voor jouw doelgroep of moet je de focus leggen op flexibele werktijden. Het moet allemaal worden onderzocht.”
Daarnaast is het belangrijk om je zichtbaarheid te vergroten. Hoe communiceer je jouw visie naar potentiële werknemers? Ben je als organisatie makkelijk te bereiken? “Het is van belang om te weten wat mensen over je bedrijf zeggen. Wees daarom goed bereikbaar; via social media, een website die naar behoren werkt of LinkedIn”, aldus Gusta Timmermans.
Quick wins
De volgende uitdaging is het behouden van je personeel. “Voorop staat dat er veel ruimte moet zijn voor persoonlijke aandacht. Tevens kun je aan de slag met loyaliteitsbonussen. Een bekend voorbeeld is dat je na een jaar in dienst wordt beloond met het halen van een rijbewijs op kosten van de werkgever. ‘Quick wins’ noemt Timmermans dat; leuke extraatjes die het personeel aan de organisatie binden. “Op iedere werknemer zit een marge, daar kun je best in investeren op de lange termijn.” Tip: kijk ook eens naar bedrijven buiten de hotellerie. Wat doen zij?
Meer weten?
Onder de indruk van Gusta Timmermans’ ervaring, kennis en expertise? Zelf meer inzicht verwerven in hoe je als hotelier nieuwe medewerkers moet aantrekken? HM Academy biedt twee trainingen van Gusta Timmermans aan.
Masterclass ‘Overtuigen op een krappe arbeidsmarkt voor de hotellerie’
Masterclass ‘Selecteren kun je leren: selectievaardigheden voor de hotellerie’
In deze training is er aandacht voor de selectieprocedure: hoe selecteer je de juiste kandidaat? De vraag lijkt misplaatst met zo weinig aanbod aan nieuwe werknemers, maar zomaar iemand aannemen die uiteindelijk niet in je team past, kan je bedrijf drie maandsalarissen kosten. Personeel inwerken is kostbaar. En een goede sfeer is ontzettend belangrijk voor het behouden van je medewerkers.
Over Gusta Timmermans
Gusta Timmermans is een absolute recruitment expert, met meer dan 25 jaar ervaring in Recruitment/Talent Acquisition in leidinggevende rollen. Daarnaast heeft ze in 2018 het boek '199 vragen voor een succesvol selectiegesprek' geschreven. In oktober 2021 kwam het ‘Handboek Recruitment & Employer Branding’ uit. Gusta geeft al vele jaren trainingen over selectievaardigheden en wordt gemiddeld met een 9,2 beoordeeld. Haar trainingen zijn inspirerend, interactief en gericht op de praktijk.