De Association of Food & Beverage Management (AF&BM) heeft een fonkelnieuwe voorzitter. De F&B Director van het NH Collection Amsterdam Barbizon Palace, Aukje van Dongen, nam tijdens de Algemene Leden Vergadering afgelopen 14 maart het stokje over van René Giel. Van Dongen is ambitieus. “De focus ligt op groei en verdere professionalisering.”
Een nieuw gezicht, nieuw elan en nieuwe ideeën. Bijna de helft van het bestuur van de AF&BM is nieuw. Zo treden Mehrsa Ghadiri (INNSiDE by Melía Amsterdam), Hermen Nijhuis (StayOkay Amsterdam) en Marcha Workel (Planetarium Amsterdam) toe tot het nieuwe bestuur en nemen Nadine Simons (ibis Styles Amsterdam), Vasfi Isitan (De Ruwenberg), René Sloots (Hof van Gelre) en voorzitter René Giel (Kontakt der Kontinenten) afscheid van het AF&BM bestuur. Vanuit het oude bestuur blijven Maurice van Rossum (The Attention Group), Eric Andersen (BUAS), Fleur Visser (Kasteel Oud Poelgeest) en de nieuwbakken voorzitter Aukje van Dongen actief.
Een jong en nieuw bestuur bij hét netwerkplatform voor F&B-professionals in Nederland. Grote vraag is wat het nieuwe bestuur anders wil gaan doen. “We hebben lang een strakke agenda gehad. Vijf bijeenkomsten per jaar, een social event en een gala in januari. Daar kan verandering in komen, als de behoefte daar is. Ook de invulling van de bijeenkomst staat niet vast. We willen veel met onze leden en partners in gesprek om te luisteren waar de wensen liggen over de invulling van de bijeenkomsten. Met de nieuwe bestuursleden hopen we meer leden te kunnen werven, de contacten met onze partners aan te trekken en ook de contacten met de hotelscholen te verbeteren, omdat daar de leden van de toekomst rondlopen”, vertelt Van Dongen.
De AF&BM heeft de ambitie om het ledenaantal te laten groeien. De huidige leden zijn voornamelijk afkomstig uit de hotellerie, terwijl er ook in andere branches potentiële leden rondlopen. "In de zorg werken natuurlijk bijzonder veel F&B-professionals en ook bij de kleinere, onafhankelijke hotels en restaurants willen we onder de aandacht komen."
Door ieder bestuurslid een portefeuille mee te geven wil Van Dongen de professionalisering verder doorzetten. “Op het gebied van social media, marketing, ledenwerving en relatiebeheer met zowel partners als de hotelscholen, denk ik dat er stappen gemaakt kunnen worden.” Winst kan er ook behaald worden met de gloednieuwe AF&BM-Academy, waar leden zich aan kunnen melden en specifieke trainingen kunnen volgen. “De inhoud van die trainingen zijn we aan het ontwikkelen en daarbij schakelen we de kennis van onze partners in.”
Op 14 maart nam Van Dongen officieel het stokje over van René Giel, die bijna een decennium voorzitter van de AF&BM is geweest. “Zowel René als de andere aftredende bestuursleden blijven voorlopig nog actief op de achtergrond en blijven fungeren als klankbord voor het nieuwe bestuur. In januari, tijdens het jaarlijks gala, zal René Giel in de schijnwerpers afscheid nemen van de AF&BM en dat verdient hij. We zijn een relatief jong bestuur en hebben ontzettend veel zin om onze mooie ideeën in de praktijk uit te voeren”, besluit Van Dongen.
Het volledige bestuur en portefeuille
Aukje van Dongen: Voorzitter
Maurice van Rossum: Relatiebeheer partners
Eric Andersen: AF&BM Academy
Fleur Visser: Relatiebeheer onderwijs
Mehrsa Ghadiri: Social Media & Marketing
Hermen Nijhuis: Relatiebeheer leden & acquisitie
Marcha Workel: Penningmeester
(Op volgorde in de foto's onderaan bericht)
Over de AF&BM
De Association of Food & Beverage Management is al ruim 30 jaar hét netwerk voor F&B-professionals in Nederland. In het netwerk staat het delen van actuele kennis en ervaringen centraal, gemixt met volop netwerkmogelijkheden en een gezonde dosis ontspanning en inspiratie.