Meriton is één van de grootste Australische hotelketens. Deze keten heeft nu een boete van twee miljoen euro ontvangen omdat het structureel recensies manipuleerde op Tripadvisor.
Op standaard.be lezen we dat de rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft, waarna de boete van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro, werd gegeven. Onderzoek van ABC News in 2015 bracht de fraude aan het licht, waarna de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) verder onderzoek noodzakelijk achtte.
Ander e-mailadres
Wat gebeurde er? Als het hotelpersoneel het vermoeden had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in hun e-mailadres. Dit deden ze voordat ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze voor het schrijven van een recensie uit te nodigen. Natuurlijk konden ontevreden gasten alsnog een recensie schrijven, maar gasten die een lage score uitdeelden, werden door Tripadvisor gepaaid met kortingen, zodat ze alsnog een hogere score zouden geven.