De oude Romeinen wisten het al: een bad nemen is meer dan een snelle, noodzakelijke wasbeurt in een louter efficiënt ingerichte omgeving. Baden betekent genieten in een fraaie ruimte. Gasten verwachten dan ook heel wat wanneer ze een hotelkamer binnenstappen. Tijd voor een badkamerrevolutie.
De badkamer puur als locatie om te baden is verleden tijd, maar het hangt natuurlijk van de gast af hoe het 'baddergedrag' eruit ziet: de zakelijke reiziger stelt bijvoorbeeld heel andere eisen dan het jonge stel dat een romantisch weekend geboekt heeft. En waar de ene gast in drie minuten gedoucht, gepoetst en geschoren wil zijn, trekt de ander zich graag een uurtje terug voor een uitgebreid verwenritueel.
Tegels
Eén ding hebben alle gasten met elkaar gemeen: ze willen graag meer luxe dan ze thuis gewend zijn, want anders voelt het niet als een 'uitje'. Verder moeten de aanwezige faciliteiten in overeenstemming zijn met de sterrenkwalificatie. Natuurlijk willen klanten het liefst faciliteiten in de badkamer die zo uitgebreid mogelijk zijn, maar de prijs-kwaliteitverhouding is absoluut van doorslaggevende betekenis.
Dus is het voor de hotelier zaak zich goed te oriënteren op de badkamer, of dat nu op basis van een totaalconcept is, of eclectisch; een enkele stijl of een uitgebalanceerde mix. Vooral in het vijfsterrensegment is het onderscheid tussen de verschillende badkamers groot. De badkamer onderscheidt zich daar door een exclusieve aankleding, allerlei technische hoogstandjes en aansluitingen voor bijvoorbeeld de telefoon en geluidsapparatuur. In het twee- en driesterrensegment is deze ontwikkeling minder zichtbaar.
De sfeer in de badkamer wordt grotendeels bepaald door het gebruik van tegels en accessoires. Tegels zijn hygiënisch, vochtbestendig en makkelijk in onderhoud. En het prettige van tegels is, dat er niet echt trends in te onderscheiden zijn. In feite zet de hotelier zelf de trend. Latijns-Amerikaans, Mediterraan, Oosters of Hollands wit? Voor ieder thema zijn tegels te krijgen, waarmee u vervolgens uw eigen stijl bepaalt. Grootformaat, miniatuur glasmozaïek, of voor de speelsheid een combinatie van klein en groot. Langwerpig of vierkant.
Een egale klassieke muur met een prachtig fresco. Of juist grillig uitgesneden of handgevormde tegels. Glanzende tegels voor een hightech-effect of ongeglazuurd voor een nostalgische sfeer, om maar wat te noemen. Heeft u de kleur van de tegels bepaald, dan krijgt u ook nog te maken met het kiezen van de materiaalsoort. Keramische tegels zijn gemakkelijk te onderhouden en kunnen voor een strak effect zorgen. Het duurdere natuursteen biedt deze mogelijkheid niet, maar heeft wel een prachtige unieke uitstraling. Het belangrijkste is echter dat de hotelier de sfeer kiest die bij het hotel past. In een modern hotel kan experimenteel sanitair verrassend uitpakken. In een statig, luxueus hotel zal de keuze eerder op tijdloos klassiek vallen. Hoteliers willen steeds meer en durven steeds meer. De badkamer mag letterlijk weer gezien worden.
Accessoires
Waar tegels en sanitair doorgaans jaren onveranderd blijven, maken accessoires het mogelijk om de sfeer en de uitstraling van de badkamer regelmatig aan de tijdgeest aan te passen. Accessoires in de badkamer kunnen het uiterlijk van de badmeubelen versterken of een kleurig accent geven aan de ruimte. Badkamerspiegels, opbergkastjes en -bakjes, douchegordijnen, badmatten, handdoeken; al deze kleine artikelen bepalen mede de sfeer in uw badkamer. Voor iedere badkamerstijl zijn bijpassende accessoires te vinden. Een accessoire kan door kleur eruit springen, al hoeft dat niet per se zo te zijn.
Dit is in hotel de Zon in Ommen niet onbekend. Na een grondige renovatie werden de badkamers opgeknapt. Er werd gekozen voor gedempte kleuren met hier en daar een leuk accent. Met deze badkamer koos de directie voor een tijdloos (een badkamer moet gemiddeld minstens vijftien jaar meegaan) maar niet ouderwets aandoend ontwerp.
'Een badkamer moet altijd kraakhelder zijn. En dat begint voor het oog altijd bij de kleur,' weet eigenaar Ron Nijhof. 'Je wilt je gasten iets prettigs aanbieden. De beleving van een hotelkamer wordt grotendeels bepaald door de badkamer. Een scheurtje in het slaapkamerplafond wordt je misschien nog wel vergeven, maar een badkamer die niet schoon is of armoedig aandoet, dat kan gewoon niet.'
Nijhof benoemt de eigen, persoonlijke badbeleving eveneens als iets wat je in gedachten houdt bij de aanschaf van sanitair. Persoonlijk heeft Nijhof niets op met ruimtebesparing door een bad en douche ineen te plaatsen. In Hotel de Zon zijn alle badkamers voorzien van een separate douche en ligbad. 'Je ziet het ook bij de gasten: vrouwen zitten liever in bad, terwijl mannen eerder onder de douche springen. Dan moet je daar als hotelier rekening mee houden.'
Tijdloos badderen in De Zon, maar in Badhotel Rockanje werd juist expliciet gekozen voor het 'lodge-thema'. Hansje Brouwer, sales & marketing manager: 'Wij hebben splinternieuwe duinkamers met het bad in hetzelfde vertrek als waar het bed staat. Daarnaast hebben wij een prachtige, stoere Lodge-suite met een tweepersoons bad, tweepersoons douche en sauna. Ons Lodge-thema is ook hier helemaal doorgevoerd. Zo vind je handdoekhaakjes in de vorm van hertengeweien; het bad en de douches zijn uitgevoerd in hout en leisteen. De Noord-Amerikaanse Lodge-stijl herken je ook terug in de betegeling van de badkamers (Lodgers-ruit), en het wasbekken rust op een groot houten blok.'
In Design Hotel La Bergère zetten ze met de 'La bain'-serie een stevig badkamerconcept neer. 'Zodra je de deur binnenstapt, ben je in de badkamer en staat ergens in de hoek van de hotelkamer een heerlijk Hastens-bed,' zegt directeur Rino Soeters. 'Wij praten dan ook over "wetrooms" in plaats van "bedrooms". Onze baden zijn ontworpen door Starck en Newson en we gebruiken verschillende merken zoals Dornbach, Grohe, Duravit, Ideal Standard en Jee-O.'
Hygiëne
Hygiene is uiteraard heel belangrijk voor de gasten. Begin 2006 kwam Zoover.nl, een onafhankelijke vakantiesite, met de uitslag van een onderzoek. De grootste ergernis met betrekking tot Nederlandse hotels was de staat van het sanitair en de badkamer: oud of/en niet schoon genoeg. 'Een van de eerste dingen die een gast doet, zodra hij of zij de kamer binnenkomt, is kijken hoe het gesteld is met de hygiëne,’ weten ze bij JohnsonDiversey, aanbieder van totaaloplossingen op het gebied van professionele reiniging en hygiëne. ‘Vaak constateert hij kalk- of zeepaanslag in de douche of het bad. Dat geeft natuurlijk geen beste eerste indruk.’
De oplossing is volgens JohnsonDiversey eenvoudig: ‘Gebruik de juiste producten, volgens de juiste methode in de juiste frequentie en je bereikt meer in minder tijd.' Goede schoonmaakmiddelen voorkomen krassen, houden het sanitair glimmend en zorgen ervoor dat tegels als nieuw blijven. In wezen zijn er drie schoonmaakmethodes: sproeireiniging (de bekende flacons), natte reiniging (de emmer met sop) en microvezelreiniging. Deze laatste methode is erg populair en biedt diverse voordelen. Buiten het feit dat het goed reinigt, zorgen de microvezels voor fraai blinkende spiegels en baden. Ook het verwijderen van haren gaat uitstekend. Een belangrijk voordeel is, dat de schoonmakers minder vaak op de knieën hoeven dan met een conventionele schoonmaakmethode. Hetgeen weer ergonomisch verantwoord is én tijd bespaart.
King Nederland richt zich ook op een andere vorm van hygiëne: 'Een hotelier geeft zijn visitekaartje af met de reinheid van het sanitair. De toegevoegde visuele en hygiënische waarde van individueel verpakt toiletpapier zal een ieder duidelijk zijn. Er staat nooit meer ‘zo maar’ een reserverol toilettissue in de badkamer. Individueel verpakt in een mooi wikkel: zo geeft u uw gasten het gevoel van extra aandacht en persoonlijke verzorging.'
Luxe en comfort
Cleopatra baadde zich - volgens de overlevering - in ezelinnenmelk. De hedendaagse gast hoeft geen melk, maar is minstens zo luxeminnend. De badkamer thuis is al mooier dan ooit, dus een hotelbadkamer mag niet achterblijven. In het vijfsterrensegment ontkomt de hotelier er al helemaal niet aan: bubbels, stoom, infrarood licht, sauna, wellness, beauty, de nieuwste snufjes op hightechgebied; het kan allemaal.
In hotels met minder sterren mag en kan het allemaal wat minder uitbundig. Ontwerpers en fabrikanten van baden en douchecabines houden rekening met het feit dat er meer mensen tegelijkertijd in de badkamer zijn. Tweepersoons baden en douchecabines zijn daarom geen zeldzaamheid meer. Ook zijn er whirlpoolsystemen met geur- en/of lichttherapie. Steeds meer douchecabines hebben allerlei technische snufjes zoals regendouche, zij-jets, thermostatische kranen, aromatherapie, sunshower, mp3-speler en lichttherapie. Maar hoe luxueus en ludiek ook, het blijft belangrijk om te zorgen voor een stabiele basis. De opgave voor u als hotelier is het vinden van een goede balans tussen comfort, design en praktisch. Hotel Cuijk beschikt over twee luxueuze business-suites met een open badkamer, douche en sauna.
'De keuze voor een sauna in de kamer is ontstaan uit de filosofie dat door de 24-uurs economie de zakelijke gast steeds meer behoefte heeft aan ontspanning. Door na een lange werkdag te genieten in de sauna, komt de zakelijke gast helemaal tot rust,' zegt Patrick Wolfs. 'Na een kosten-batenanalyse bleek het mogelijk te zijn om een sauna te plaatsen op de kamer zonder dat de gast daar een fors bedrag voor moest betalen. Wij hebben specifiek gekozen voor het merk Cleopatra vanwege de hoogwaardige kwaliteit van de sauna's. Het gaat er toch om dat de gasten kunnen ontspannen en zich lekker voelen in de badkamer. De gast is immers koning.'
HM302006