Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

10 februari 2016
Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

Een bedwantsenplaag is de meest ontwrichtende ongedierteplaag die een hotel kan treffen, in vergelijking met onder meer ratten of
voorraadinsecten. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek in opdracht van ongediertebestrijder Rentokil.

*Hotels in de Randstad*
Een besmetting van bedwantsen kan negatieve gevolgen hebben voor een hotel of hotelketen. Zo veroorzaakt overlast van bedwantsen vaak reputatieschade (zowel online als offline), heeft het invloed op het personeelsbehoud en zorgt het voor een toename van operationele kosten. Rentokil Nederland signaleert dat hotels in de Randstad steeds vaker last hebben van dit probleem.

*Reputatieschade*
Bedwantsen – ook wel bekend als wandluizen of bedbugs – zorgen op verschillende niveaus voor problemen, zo blijkt uit het onderzoek*. In 68 procent van de gevallen leidden bedwantsbesmettingen tot minimaal drie en een halve week aan verstoringen voor de bedrijfsvoering. 33 procent van de onderzochte hotels ontving klachten van klanten, terwijl dit bij andere ongedierteplagen slechts in negentien procent het geval is. In 28 procent van de gevallen zorgden de bedwantsen voor merk- of reputatieschade ten opzichte van zestien procent bij ander ongedierte.

*Klachten*
Klachten komen niet alleen binnen bij de receptie, maar ook op social media en beoordelingswebsites. Negatieve recensies zijn voor veel gasten een reden om niet terug te keren of een hotel überhaupt niet te bezoeken. Twintig procent van de onderzochte hotels geeft aan contractopzeggingen te ontvangen na een bedwantsbesmetting, terwijl het gemiddelde percentage opzeggingen bij andere problemen op negen procent ligt. Gemiddeld kost het 18.359 euro per jaar om problemen met bedwantsen op te lossen.

“Vroeger kregen we bij Rentokil slechts enkele meldingen per jaar. Tegenwoordig bellen er bijna dagelijks hotels dat ze last hebben van bedwantsen. Nu we uit onderzoek weten welke ontwrichtende gevolgen dit kan hebben, is het dus nog belangrijker om een eventuele besmetting snel te identificeren en te bestrijden”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “De door ons ontwikkelde Entotherm-hittebehandeling is een uitermate effectieve methode om bedwantsbesmettingen te verhelpen. De hittekanonnen verwarmen de ruimte tot een temperatuur die hoog genoeg is om alle levensstadia van bedwantsen te doden: van eitje tot nimf en volwassen bedwants. Binnen een dag en zonder schade aan meubilair of inrichting.”

*Voorkomen is beter dan genezen: Rentokil-trainingen*
Voordat bedwantsen grote overlast veroorzaken in een hotel of andersoortig bedrijf, is het goed om personeel bewust te maken van de gevolgen van bedwantsen. Daarom ontwikkelde Rentokil een klassikale training die gericht is op het herkennen van een bedwantsbesmetting, en op de acties die ertegen te ondernemen zijn. Er is ook een individuele online training voor housekeepers – te volgen op smartphone en pc –, die is gericht op het lokaliseren en herkennen van sporen van bedwantsen. Deze training is geheel zonder taal, wat inhoudt dat de training een sterk visueel karakter heeft en dus ook voor niet-Nederlands personeel te volgen is. Meer informatie over de aanpak van bedwantsen door Rentokil is te vinden op "www.rentokil.nl/bedwantsen.":http://www.rentokil.nl/bedwantsen/

*Over bedwantsen*
Bedwantsen komen over het algemeen ’s nachts tevoorschijn en worden aangetrokken door menselijke geur, CO? en lichaamswarmte. Om te overleven, zoeken ze bloed en bijten ze (slapende) mensen. Ze verbergen zich voornamelijk in de zomen van matrassen, in kieren van het bedframe, achter de bedombouw (vooral bij het hoofdeinde) en bij plinten. Meer informatie over bedwantsen in deze Rentokil-video.


*Het internationale onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Rentokil. In totaal zijn zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Australië. De vragen in dit onderzoek zijn opgesplitst naar het soort ongediertebesmetting waarmee het bedrijf in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws