“Een hotelier heeft geen inzicht in wat er gebeurt in zijn hotel. Wel wat rapportages en het PMS betreft, maar de impact van veranderingen zien ze niet altijd. Je kunt voor een televisiesysteem kiezen, waarbij gasten filmpjes vanaf hun telefoon op televisie kunnen afspelen, maar wat is daarvan de invloed op je huidige wifi-systeem? Er worden keuzes gemaakt met extra kosten als gevolg.” Sjors Brul is oprichter van SBIT Hospitality Services en adviseert multi-properties en stand-alone hotels hoe ze ICT het best kunnen inzetten.
“Hoteliers denken vaak niet verder. Dan kunnen er keuzes worden gemaakt, waardoor er onder aan de streep niet gebudgetteerde kosten kunnen worden gemaakt. Een hotelier heeft wel inzage in wat de markt te bieden heeft, maar heeft niet de volledige kennis en de juiste mensen in huis om de beste keuzes te maken.”
Hotel als uitgangspunt
Sjors Brul vond dat het anders kon. “Er moest meer naar de klant gekeken worden in plaats van naar het product. Wij kijken niet hoe een product in een hotel past, maar naar het hotel. Welke behoefte is er en welke systemen passen daarin. Vanuit die visie automatiseren we.”
BYOD is de trend
“Gasten nemen hun eigen device (bring your own device) mee naar hotels. Iedereen is continu online met de telefoon of tablet. De hotellerie moet daarop inspelen. Bijna alle hotels bieden wifi aan. Een trend die wij zien, is dat alle systemen over één netwerk lopen. Het is één groot homogeen netwerk waar alles op aangesloten is.”
Grootste fout
“De oorzaak hiervan is dat er wordt geïnvesteerd in verschillende systemen. Daarbij wordt vergeten te checken of ze te combineren zijn. Hotel hebben vaak een sleutel-, telefonie-, camera-, netwerk- en een wifisysteem. Als je pech hebt, zijn dat vijf individuele infrastructuren, ieder met hun eigen kosten en onderhoud.”
Waar ben je voor verzekerd?
“Het is belangrijk om na te denken over elke dienst. Cloud-based systemen zijn niet altijd goedkoper. De oorzaken hiervan zijn wetgeving, flexibiliteit en het veilig stellen van data. Juridisch is alles namelijk nog niet helemaal geregeld in Nederland. Dat zie je terug bij verzekeringen. Er zijn allerlei cyberverzekeringen om je in te dekken voor alle risico’s die je loopt. Maar de wetgeving is niet klaar. Dus waarvoor ben je verzekerd?”
Wel of niet in de cloud?
“De cloud is een middel, geen doel. Je hebt de cloud niet perse nodig. Als medewerkers op verschillende locaties werken, is het een gemakkelijke oplossing. Maar daarin schuilt ook het gevaar. De salesmanager wil je natuurlijk toegang geven. Maar is het noodzakelijk dat de receptionist ook vanuit huis inlogt? Moet je in de cloud zitten? Snelheid speelt een cruciale rol. Documenten openen op kantoor vanuit de cloud duurt langer.”
Bewustwording
“Bewustwording is een proces. Als wij de infrastructuur inventariseren komen deze zaken ter sprake. Wij kijken dan naar alle systemen, welke oplossing het beste past en naar wat de impact daarvan is. De boekhouding moet je bijvoorbeeld zeven jaar bewaren. Als je tijdens die periode van online boekhoudsysteem wisselt, moet je daar nu al rekening mee houden.”
HotelTech 2016
“Wie is de eigenaar van data? Hoe heb je het geregeld als je offline gaat? Weet je zeker dat je aan de wetgeving voldoet? Moet je in de cloud? Als je voor een PMS-leverancier kiest, weet je dan zeker dat deze fiscaal getoetst is en dat btw-aangiftes kloppen? We hebben ervaring met klanten van wie de rapportages niet door de accountant werden goedgekeurd. In de afgelopen jaren hebben we geleerd over ICT in de hotellerie. Van het maken van back-ups tot het beveiligen van gegevens. Tijdens HotelTech 2016 vertel ik vooral over ICT en bewustwording."
Hier schrijf je je in voor HotelTech 2016.