Ben Voogd, conciërge van het Renaissance Amsterdam Hotel, heeft de J. Willard Marriott Award of Excellence in ontvangst mogen nemen. Voogd ontvangt de prijs vanwege zijn uitmuntende staat
van dienst.
*Aangeboren talent*
Het talent van een hotelconciërge, net als dat van een schrijver of atleet, is iets dat niet kan worden geleerd, volgens Voogd. Hierover zegt hij: ÂHet zit gewoon in je. In Voogd zit die vaardigheid al sinds hij als jongen opgroeide in Amsterdam en is wat hem na 31 jaar in het hotel één van ontvangers van de award maakt.
*Uitstekende service*
De prijs werd in 1987 in het leven geroepen om de beste medewerkers binnen de Marriott groep te eren voor hun uitstekende service. Tijdens de ceremonie op 14 mei in Bethesda, Amerika nam Voogd samen met negen andere internationale medewerkers (zie onder) zijn medaille in ontvangst.
*Het succes van een conciërge*
VoogdÂs succes in het hotel begint met de connectie met zijn geboorteplaats. ÂJe moet van je stad, je land en je hotel houdenÂ, zegt Voogd. ÂAls je die liefde hebt, is het heel gemakkelijk om goed voor je gasten te zorgen. En dat zorgen voor gasten kan alle vormen aan nemen; van tips voor de beste unieke restaurants en looproutes tot het regelen van speciale tours en het verzorgen van entreekaartjes. VoogdÂs assistentie stopt echter niet bij de ingang van het hotel. Zo belde er in het verleden een gast naar de conciërge voor een ambulance, haar man had een hartaanval. De gasten verbleven uiteindelijk een week in het ziekenhuis, waar Voogd ze na werktijd bezocht. ÂIk wilde hen voorzien van een vriendelijk gezicht. legt hij uit. ÂHet kan heel overweldigend zijn om in een vreemd land dergelijke gezondheidsproblemen te hebben.Â
*Inspirerende reizen*
Wanneer Ben niet druk is met gasten helpen, is hij zelf graag hotelgast. Door te reizen ziet hij hoe andere Marriott medewerkers voor gasten zorgen. De kennismaking met en kennis van andere culturen is volgens hem ook een van de krachten van een goede conciërge.
De winnaars worden geselecteerd op basis van case studies die de verschillende hotels wereldwijd hebben ingezonden over deze medewerker en zijn/haar talenten en wat deze medewerker zo speciaal maakt.
Naast Voogd zijn winnaars van de award dit jaar:
- Jinney Byrne, Breakfast Ambassador Fairfield Inn & Suites Tampa North, VS
- Marfelia Fernandez, Spa Manager Orlanda World Center Marriott, VS
- Mercedita Fernandez, Director of Housekeeping The Ritz Carlton Dubai International Financial Centre, Dubai
- Phyllis Hester, Assistant to the Excutive Chairman of the Board, Marriott International, VS
- Gilbert Gonzales, Podium Agent Gaylord Texan Resort & Convention Center, VS
- Phyllis Hill Johnson, Senior Director, Owner Franchise Services Marriott International, VS
- Shirley Nelson, Executive/Sales Administrative Agent, Bethesda Marriott, VS
- Tanja Ritter, Front Office Manager, Melbourne Marriott Hotel, Australië
- Richard Rivera, Door Attendant Cleveland Marriott Downtown at Key Center, VS
~Frank Lindner~
Ben Voogd ontvangt prijs van Marriott
24 mei 2013