Bestaat de 'wellnessgast' nog?

Auteur: Redactie
22 september 2012
Bestaat de 'wellnessgast' nog?

Een complete wellnessvakantie, een gratis dagje spa of een beautyarrangement in een van de hotels die Nederland rijk is. Dat zijn voorbeelden van in het oog springende aanbiedingen wanneer een gast op het web surft. Maar is wellness nog steeds 'booming'?

De afgelopen jaren heeft wellness in Nederland een gouden tijd beleefd. Uit de cijfers van Hotelbouwplannen.nl blijkt dat in 2007 maar liefst 34 hotels met wellnessfaciliteiten zijn gebouwd; in 2008 zelfs 38; vorig jaar 36, en de teller stond in juni van 2012 op 16. De gasten ervaren wellnessfaciliteiten uiteraard als extra luxe, dus de hoteliers zullen daarin blijven investeren.

De gasten zijn echter in rap tempo 'volwassen geworden' met betrekking tot wellness en beautybehandelingen: zij zijn minder snel onder de indruk van een brochure met mooie foto’s en een groot aanbod aan activiteiten. De moderne gast wil weten wat een behandeling precies inhoudt en kijkt daarbij in toenemende mate naar het duurzame aspect. Ook weet de gast anno 2012 vrij goed welke effecten bepaalde ingrediënten en toepassingen op het lichaam hebben. De kennis neemt toe, en voilà: de kritische consument staat op de stoep.

De trend 'bewustwording' speelt in de wereld van wellness, beauty en spa een belangrijke rol. De zogenaamde 'quick wellness' is in opkomst, volgens het rapport Cijfers & Trends in 2012 (Rabobank). Gasten willen binnen een korte tijd onthaasten, gaan steeds gerichter om met stress en vinden een optimale conditie en gezondheid belangrijk. Het rapport stelt ook dat de markt van preventieve wellness groeiende is.

Minder positief: de consumenten zijn ook in wellnesscentra wat zuiniger geworden. Zij besteden minder aan maaltijden en drankjes. Maar de verwachting is, dat het aantal bezoekers naar een spa zal blijven toenemen, ondanks de economische crisis. Mensen zoeken immers ontspanning in tijden van stress, zo luidt de gedachte.

Overzichtelijkheid

Het aanbieden van arrangementen of combinatieacties voor de welnessfaciliteiten is nog in volle gang. Hoewel uit het onderzoek van de Rabobank blijkt dat men minder geld uitgeeft aan een drankje of hapje, kunnen arrangementen een mooie kans zijn voor de hoteliers. De gasten die willen ontspannen, koppelen deze ontspanning aan gezond en vooral bewust eten. Shakes en duurzame salades stonden al op het menu, maar streekproducten en lokale specialiteiten kunnen het gezondheidsgevoel en de beleving compleet maken.
Dit aanbod kunt u verwerken in een arrangement, waarbij u oog heeft voor het inkoopbeleid en de keuze beperkt houdt. Arrangementen zorgen voor overzichtelijkheid en geven de hotelgast het gevoel van 'een goede deal’. Wat dacht u van een arrangement zoals ‘culi spa’?

Meerwaarde

Ook touroperators gaan steeds meer aanbiedingen promoten en zien hier een verschuiving in. Hanita van der Meer, van Thomas Cook, ziet een opkomst van wellnessfaciliteiten in de hotellerie: “Wij merken dat hotels steeds meer de nadruk gaan leggen op hun wellnessactiviteiten. Dit doen ze om onderscheidend te zijn en dus om op te vallen tussen het grote aanbod. Met de spa, de wellness en de beautyfaciliteiten kan een hotel de meerwaarde voor een gast benadrukken.”

Naar deze meerwaarde zijn veel hotelgasten op zoek. “Vooral de mensen die kiezen voor rust vinden wellnessfaciliteiten interessant", aldus Van der Meer. "Ook bij Thomas Cook merken we dat mensen arrangementen sneller kunnen vinden en deze faciliteiten waarderen.”

Een rapport van Hilton Hotels & Resorts bevestigt dat wellness, spa en beauty belangrijke criteria zijn bij het boeken van een hotel. Uit hun onderzoek (Emerging Global Spa Trends, July 2012) bleek dat voor 45 procent van de zesduizend respondenten de aanwezigheid van een spa in een hotel een belangrijke factor was om het hotel wel of niet te boeken. De grootste invloed had de aanwezigheid van spa op de Chinese reizigers.
Dave Horton, global head Hilton Hotels & Resorts, vertelde in het rapport dat de aanwezigheid van een spa in een hotel een belangrijke onderscheidende factor is voor zowel de toerist als de zakelijke gast. Het rapport gaf ook aan dat meer zakelijke gasten dan voorheen de wellnessactiviteiten opzoeken. Zij zouden de balans zoeken tussen hun drukke werkzaamheden en ontspanning in de vrije tijd. Vooral mannen zijn een opkomende doelgroep in de wellnesscentra. 

Nederland telt veel hotels die wellnessfaciliteiten aanbieden aan niet-hotelgasten. Bezoekers van buiten zijn welkom en kunnen gebruik maken van de diensten van het hotel. Amadore Grand Hotel De Kamperduinen in Kamperland (Zeeland) is zo'n hotel. Hotelmanager Yvonne Viergever: “Wij zijn een Zeeuws bedrijf en vinden dat we er ook moeten zijn voor de Zeeuwen. Het is fijn om met hen contact te hebben, en je weet maar nooit wat daaruit voortkomt. Hotelgasten hebben er nog nooit over geklaagd. Ze weten natuurlijk ook niet van elkaar of ze hotelgast zijn of niet. Organisatorisch hoeft het geen grote last te zijn. Wij maken een planning en daarbij gebruiken we het personeel uit de hotelbestemming. We hoeven echt niet veel extra mensen in te zetten.”

Viergever ziet wel een verschil in de keuzes die door de hotelgasten en de lokale bezoekers gemaakt worden. “Hotelgasten verblijven vaak meerdere dagen, dus die spreiden hun activiteiten; mensen van buiten maken er een uitje van: zij combineren een behandeling met een bezoek aan de sauna.”

Passend programma

Zelfs wanneer mensen aan het ontspannen zijn, blijft de tijd hen achtervolgen. Stem daarom het aanbod van wellness, beauty en spa op elkaar af. U kunt er beter voor kiezen om een passend programma/arrangement aan te bieden met een kleine keuze, dan een uitgebreid assortiment waar de bezoeker moeilijk uit kan kiezen. Een punt waarmee u zich kunt onderscheiden, is persoonlijke benadering en advies. Bezoekers willen graag bij één 'center' terecht kunnen om te ontspannen en om de behandelingen te ondergaan.
Ook Wellnesscenter Amadorus van De Kamperduinen ziet de vraag naar arrangementen groeien. “Mensen vinden het gemakkelijk en weten waar ze aan toe zijn", benadrukt Yvonne Viergever. "Ze hoeven niet na te denken over alle behandelingen, maar maken gebruik van het programma. De overzichtelijkheid is aantrekkelijk. Daarnaast is het ook leuk om een arrangement cadeau te doen.” 

Uit onderzoek van de Wyndham Hotel Group blijkt dat hotelgasten bereid zijn extra te betalen voor spa en wellnessfaciliteiten tijdens hun vakantie. Het hotelbedrijf ondervroeg meer dan vijfduizend hotelgasten in de VS, China, Groot-Brittannië en Brazilië. Verder werden de locatie en het uitzicht genoemd als elementen waaraan men meer van het vakantiebudget wil uitgeven.

De Duitse keten Wellness Hotels & Resorts biedt vakanties aan waarbij de hotelgast op een gezonde manier leert hardlopen. De hardlopers krijgen een persoonlijk trainingsprogramma en een complete aeroscan. Er worden cursussen gegeven en de hotelgast wordt begeleid op ‘loopstijl’ en dieet. Zeven hotels binnen de keten bieden deze professionele 'running camps' arrangementen aan, die afgestemd zijn op zowel beginners als ervaren lopers.

TripAdvisor heeft een onderzoek gedaan onder 1.400 Amerikaanse reizigers om te kijken hoe belangrijk fitness en gezondheid op vakantie zijn. Veel Amerikanen ruimen tijdens hun vakantie tijd in voor sportieve bezigheden. Top vijf activiteiten: lopen (87%), zwemmen (46%), wandelen (35%), het gebruik van cardioapparaten (23%) en fietsen (16%). De reizigers geven als redenen op dat ze hun niveau van fitness willen behouden, bang zijn voor overgewicht, en dat ze hun vrije tijd nu kunnen besteden aan sporten omdat ze dat voorheen niet konden. De sportruimte in een hotel staat op nummer 1 als plek om 'work-outs' te doen.

HM302012

Overig nieuws