Onderzoek van Marketresponse toont aan dat Nederlanders bereid zijn 16,80 euro meer te betalen voor een Fairtrade overnachting. Volgens directeur Willem Brethouwer van Marketresponse is het aangegeven bedrag voor dit soort onderzoeken opmerkelijk hoog. "Dit geeft aan dat het niet alleen gaat om een sociaal gewenst antwoord, maar dat er een wezenlijke behoefte is aan Fairtrade producten in de Nederlandse hotelbranche."
Het onderzoek toont verder aan dat maar liefst 75 procent van de Nederlandse bevolking positief staat tegenover Fairtrade-producten en 72 procent vindt het vanzelfsprekend dat hotels zo veel mogelijk proberen bij te dragen aan eerlijke handel. Woensdag ontving CDA Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier uit handen van Stichting Max Havelaar de uitkomsten van het consumentenonderzoek naar de behoefte aan Fairtrade-producten in de hotellerie.
Tijdens de ontvangst van de resultaten van het consumentenonderzoek pleitte Ferrier voor het volgende: "Ik ben verheugd over de uitkomsten van dit onafhankelijk onderzoek onder consumenten. Het toont een groeiende bewustwording voor het belang van eerlijke katoen. Ik hoop dat alle hotelketens dit signaal oppikken. Als zij hierdoor kiezen voor Fairtrade katoen, dan kan op mondiaal niveau een verschil worden gemaakt."
Van de respondenten krijgt 56% krijgt het gevoel iets goeds voor de wereld te doen wanneer ze slapen in een Fairtrade hotel. Bijna de helft vind dat een Fairtrade hotel een voorbeeld geeft van hoe men het thuis ook zou kunnen aanpakken. In algemene zin neemt 41% zich voor om ook tijdens het winkelen te gaan letten op Fairtrade katoen.
Stichting Max Havelaar verwacht dat de hotellerie het rapport als een aanmoediging zal ontvangen om de MVO gedachte verder uit te bouwen. Uit een aantal conclusies blijkt duidelijk dat hotelgasten steeds bewuster kiezen voor hotels waar dit goed geregeld is. Elke slimme hotelondernemer zou hierop, in deze roerige financiële tijden waarin bezettingspercentages sterk achterblijven, kunnen inspelen.
De komende maanden zal Stichting Max Havelaar een campagne starten met 2 doelstellingen. Enerzijds de behoefte onder consumenten verder aanwakkeren en anderzijds het bewustzijn van de hotelsector beïnvloeden. Dit najaar wordt de eerste Fairtrade hotelkamer in Nederland geopend en zal er met een groep vooraanstaande hoteliers worden onderzocht hoe katoen met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade het beste zijn verdere intrede in de hotellerie kan doen.
*Uitkomsten uit het onderzoek:*
-53% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat hotels Fairtrade producten hebben.
-49% zou eerder een positieve online aanbeveling schrijven over een Fairtrade hotel.
-45% van de Nederlanders beveelt een Fairtrade hotel eerder aan.
-44% zal de eerstvolgende keer dat hij/zij een hotel bezoekt extra letten op Fairtrade.
-41% is bereid gemiddeld 16,80 meer te betalen voor een Fairtrade hotelkamer.
-86% vindt het nuttig als Fairtrade hotels herkenbaar zijn aan de hand van een herkenbaar keurmerk op bijvoorbeeld de website van het hotel.
~Hospitality Management, Frank Lindner~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/bevolking-verwacht-bijdrage-hotellerie-aan-fair-trade/
:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl
Bevolking wil bijbetalen voor Fairtrade hotelkamer
23 september 2009