In tegenstelling tot wat Albert Heijn zegt, zien hotels die meedoen aan de hotelactie van Albert Heijn niks terug van de 11 procent commissie. Het bedrag dat de consument betaalt, gaat naar InLoyalty, het bedrijf dat de hotelactie voor Albert Heijn organiseert. Dat blijkt uit de algemene voorwaarden die Hospitality Management heeft gekregen van Rob Hermans van Fletcher.
"Deze algemene voorwaarden heb ik van een hotel gekregen die meedoet aan de actie," zegt Rob Hermans. "Ik vind het vervelend dat Albert Heijn tegen jullie en het AD heeft gezegd dat die 11 procent naar het hotel gaat, terwijl dat gewoon niet waar is."
In de algemene voorwaarden staat het volgende:
‘Op het moment van boeking, int InLoyalty een boeking borgsom van 11% ten behoeve van het hotel van de klant. De borgsom van de boeking van 11% beveiligt en garandeert de boeking voor de gast.’
‘Als betaling aan InLoyalty voor diensten geleverd door InLoyalty aan het hotel, heeft InLoyalty het recht om de borgsom van de boeking van 11% te behouden als commissie voor het optreden in naam van het hotel.’’
'Hoteloorlog'
Vorige week lanceerde Fletcher een tegenactie op de hotelactie van Albert Heijn. In een interview vertelde Rob Hermans toen: "De actie dupeert hoteliers. Hoteliers worden door Albert Heijn verplicht om de laagste prijs aan te bieden; dit wordt gecheckt aan de hand van de geadverteerde prijzen op Booking.com. Op die laagste prijs moeten de hotels dan nog bijna 36 procent korting geven. Dat is de optelsom van de tweede nacht 50 procent korting en 11 procent commissie, die afgedragen moet worden aan de supermarktketen."
Albert Heijn reageerde door te stellen dat dit niet klopt. In een reactie lieten zij het volgende weten: "Wat meneer Hermans u en andere mediakanalen heeft verteld, is onjuist", aldus Van der Vlist. "Die 11 procent betreft een aanbetaling en gaat volledig naar het hotel toe."