Uit een enquête over personeelstrainingen onder de vier- en vijfsterren hotels in Nederland, blijkt dat meer dan de helft van de hotels bezuinigt op het trainingsbudget als gevolg van de economische situatie. Daar staat tegenover dat trainingen op het gebied van verkoop sterk in de belangstelling staan. Het onderzoek is uitgevoerd door Horwath Consulting in Baarn. Tijdens de presentatie van de Hosta 2002 september vorig jaar heeft Horwath Consulting het thema "Human Resource Management in de hotellerie" centraal gesteld. Binnen dit kader is dit onderzoek uitgevoerd. Binnenkort wordt het rapport Compensation & Benefits Analyse 2003 gepubliceerd. De Nederlandse hotelmarkt bestaat uit 2.227 hotelbedrijven die meer dan 88.000 hotelkamers aanbieden. De vier- en vijfsterren hotels hebben een groot aandeel in het totale aantal hotelkamers in Nederland (46%), maar vormen slechts 16% van het totale aantal Nederlandse hotelbedrijven. Het gaat dan ook om relatief grote hotels met gemiddeld 100 kamers per hotel. De bedrijven die mee hebben gewerkt aan het onderzoek (85 hotels) vormen ruim 23% van het totale aantal vier- en vijfsterren hotels en 34% van het kameraanbod van beide categorieën. Per hotel zijn gemiddeld 83 medewerkers in dienst. Bijna alle respondenten (98%) zeggen training aan het personeel te geven. 70% van de deelnemers geeft training aan alle medewerkers. Uit de enquête blijkt als belangrijkste redenen voor het geven van training, het ontwikkelen van personeel en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening. Het gemiddelde budget voor trainingen bedraagt in 2003 circa  31.000 per hotel. Dit komt neer op ruim  212 per kamer. 51% van de deelnemers geeft aan jaarlijks tussen  10.000 en  40.000 voor trainingen te budgetteren. Uitgaande van deze gegevens bedraagt in 2003 de vraag naar trainingen in 4- en 5-sterren hotels naar verwachting rond de  8 miljoen. 53% van de respondenten die trainingen aan het personeel geven, geeft aan te besparen op trainingsuitgaven vanwege de verminderde economische groei. Eerder, in november 2001, is een zelfde onderzoek uitgevoerd waarbij slechts 28% van de hotels zei te bezuinigen op trainingen. De belangrijkste oorzaak is dat hotels aan kostenbesparing moeten doen. Echter, veel van de hotels die nÃet op trainingen bezuinigen, zien training als noodzakelijk middel om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen om zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Tevens wordt training beschouwd als investering in de toekomst. Voornamelijk de vijfsterren hotels zeggen te bezuinigen op trainingen, 60% van de respondenten in dit segment. Ook de helft van de viersterren hotels zegt hierop te besparen. Daarnaast zullen veel hotels die trainingen door een keten en externe bureaus laten verzorgen de kosten terugdringen. 69% van deze groep zegt te gaan bezuinigen. Alle genoemde bureaus (HMP, SVH, Interselling etc.) zullen hiermee te maken krijgen, zo geven de hotels aan. Een uitschieter is echter HMP. Van de hotels die met HMP samenwerken, zegt 70% te gaan besparen op het trainingsbudget.