Bijna 3 miljoen overnachtingen en 10 procent omzetgroei: “Sterk eerste halfjaar voor a&o”

Auteur: Redactie
Ondernemen 17 juli 2024
Bijna 3 miljoen overnachtingen en 10 procent omzetgroei: “Sterk eerste halfjaar voor a&o”

a&o Hostels behaalt de beste halfjaarcijfers in de bijna 25-jarige geschiedenis van het bedrijf. Met ruim 2,98 miljoen overnachtingen, een gemiddelde kamerbezetting van 75 procent en nog twee nieuwe openingen voor het einde van het jaar is 2024 voor de hostelketen sterker begonnen dan post-coronajaar 2023.

Met een totale omzet van meer dan 111 miljoen euro overtrof de Berlijnse hostelketen hetresultaat van vorig jaar met tien procent. Mei en juni waren de beste maanden met een kamer bezettingsgraad van meer dan 80 procent. Ongeveer 1,4 miljoen overnachtingen alleen al in het eerste kwartaal beloofden een sterke eerste helft van het jaar.

Spontaner reizen

In de eerste helft van 2024 lijken we spontaner te reizen. Waar in 2023 bijna 40 procent van de zomergasten “last minute” boekte, is dat dit jaar al meer dan 50 procent. Tijdens het Europees kampioenschap voetbal behaalde de hostelgroep een bezettingsgraad van 90 tot 100 procent in Duitsland. In totaal verwacht het bedrijf ongeveer 6 miljoen overnachtingen in 2024.De populairste hotels in Duitsland waren a&o Berlin Mitte, a&o Hamburg City en a&o Berlin Hauptbahnhof; en internationaal a&oPrague Rhea, a&o Vienna Hauptbahnhof en a&o Venice Mestre.

Meer halfjaarcijfers in een oogopslag:

  • Top drie markten: Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk
  • 54% binnenlandse gasten (2022: 66 procent)
  • 75 procent kamerbezetting (2023: 72 procent)
  • Gemiddelde kamerbezetting van 80 procent in mei en 82 procent in juni
  • Zomerbezettingsgraad tot 90 procent verwacht

Duurzame, betaalbare aanbiedingen

Uitdagingen zijn de gestegen kosten, vooral in de voedingssector. Met gezinnen, schoolklassen en groepen als kernklanten kunnen prijsstijgingen niet volledig worden doorberekend.“We zijn altijd op zoek naar goede alternatieven,”benadrukt CEO Oliver Winter. Sinaasappelsap is bijvoorbeeld tot nader order van het ontbijtmenu geschrapt dankzij alternatieven zoals appel-of multifruitsap missen gasten niets: “We richten ons op duurzame, betaalbare, transparante aanbiedingen.” Mochten verdere aanpassingen nodig zijn, dan worden gasten actief gevraagd om hun feedback en ideeën.”

Evenementenreizen worden steeds belangrijker

 

a&o locaties zijn zeer populair tijdens mega-evenementen, zoals het Europese kampioenschap voetbal of concerten van bekende muziekartiesten. Met een bezettingsgraad van 100 procent op wedstrijddagen en rond de 90 procent over de hele duur, zorgde het Europees Kampioenschap voor 'buitengewone vraag' bij a&o. De optredens van Taylor Swift en Coldplay lieten ook nauwelijks vrije bedden over. “Het aantal evenementreizigers neem voortdurend toe", bevestigt Winter. "Ongeacht de dag van de week-concerten en sportevenementen zijn publiekstrekkers en mensen boeken ruim van tevoren.” Het a&o-clublidmaatschap biedt aanzienlijke kortingen, zelfs op piekmomenten: vaste gasten van a&o kunnen profiteren van prijsreducties tot 25 procent.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Overig nieuws