Bilderberg boekt progressie

30 maart 2010
Bilderberg boekt progressie

Voor 2010 verwacht Bilderberg een kleine stijging van de omzet. Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 19 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitdagend jaar gehad maar presteert nu naar eigen zeggen beter dan de moeizame markt. Het management heeft proactief ingespeeld op de daling van de markt en daarmee is de hotelgroep goed gepositioneerd om te profiteren van het aantrekken van de economie.

*Progressie*
Financieel was 2009 een matig jaar voor Bilderberg met een omzetdaling van 17,7% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de markt heeft Bilderberg 0,7% meer kamerbezetting behaald. Tevens heeft Bilderberg een €13,35 hogere gemiddelde kamerprijs behaald in vergelijk tot de markt.

*Goed vooruitzicht*
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: “Het jaar 2009 was een moeilijk jaar voor de hele hotelbranche, ook voor Bilderberg. Vooral de zakelijke klant heeft in 2009 duidelijk bezuinigd op zijn hotelbudget. Bilderberg heeft hier eind 2008 al op geanticipeerd door minder te investeren, de kosten omlaag te brengen en de gemiddelde productiviteit te verhogen. Eind 2009 zagen wij een lichte verbetering optreden.”

*Cijfers*
De omzet van de hotelgroep daalde met 17,6% naar € 90,3 miljoen. De occupancy (OCC) daalde van 65,1% (2008) naar 58,1% en de Revenue per available room (RevPar) daalde met 19% door een daling van de Average Room Rate (ARR) met 9,3%. Ondanks deze ontwikkelingen bleef de EBITDA redelijk op peil met € 20,5 miljoen (2008: € 29,8 miljoen).

*Vooruitzichten*
De vooruitzichten voor 2010 zijn gematigd positief. Bilderberg gaat uit van een lichte stijging van omzet en EBITDA in 2010. Bilderberg focust zich in 2010 op verdere acquisitie van nieuwe klanten en het vergroten van het online bereik. Onderzoek naar de kracht van het merk wijst overigens uit dat Bilderberg een naamsbekendheid heeft van 99% in de Nederlandse zakelijke markt en op nummer 1 staat als ‘most preferred brand’.

*Investering*
In de tweede helft van 2010 start Bilderberg met de voorbereiding van een tweede investeringsronde in het hotelproduct welke vanaf kwartaal vier 2011 uitgevoerd zal worden. Belangrijke elementen in de komende jaren zijn het benadrukken van de Nederlandse wortels, duurzaam ondernemen en een voortrekkersrol op het gebied van elektriciteit en mobiliteit.

~Nienke Duimelaar~

Overig nieuws