Hotellerie, een leuker en uitdagender vak kan ik me niet voorstellen. Vol enthousiasme verkondig ik dan ook dat in mei/juni 2018 het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel haar deuren opent. Ik neem u graag mee op mijn avontuur van hoteldroom naar droomhotel en vind het gaaf dat ik daar een aantal blogs over mag schrijven. In de verhalen zal ik u proberen mee te nemen in de perikelen van de opzet, de bouw, de formule van het hotel en restaurant (foodwaste reductie!), de mee- en tegenvallers en natuurlijk de start van de exploitatie. Onze timetable en pre-openingschecklist bestaat uit maar liefst 1100 actiepunten dus er valt genoeg te vertellen!
Het juiste moment
Doorzetten, volhouden en vastbijten is wat ik een paar jaar lang heb gedaan. Daarbij heb ik ook nog het geluk gehad de juiste mensen tegen te komen die mij verder wilden helpen. Tijdens mijn tijd bij de Efteling, waar ik werkzaam was van 2004 tot 2013 en nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Efteling Bosrijk, verbaasde ik me er over dat er niet meer accommodaties rondom de Efteling werden geopend. Natuurlijk bouwde de Efteling door aan de eigen accommodaties, maar door onder andere de economische crisis kwamen externe hotelinitiatieven niet van de grond. Dit terwijl de Efteling zeker positief stond en staat tegenover de komst van nieuwe verblijfsaccommodaties. Die handschoen hebben we dus maar opgepakt.
Het GuestHouse Hotel
Samen met Piet den Hartog, franchisenemer van een succesvolle Albert Heijn in Kaatsheuvel, bedachten we een ‘blurring’-concept met als overkoepelend uitgangspunt: onderscheidende gastvrijheid. In één pand op loopafstand van de Efteling vestigen zich een supermarkt, visspeciaalzaak, slijterij, high end flowershop, restaurant en hotel. De exploitatie van het GuestHouse Hotel en GuestHouse Kitchen (het restaurant) gaan wij voor onze rekening nemen. En dat willen we ‘net even anders’ doen.
Ineens twee hotels
Op ons voorstelrondje door de buurt liepen we in dezelfde Gasthuisstraat (GuestHouse Hotel, voelt u ‘m al?) het familie Hotel de Kroon binnen. Wat bleek, dit leuke hotel stond te koop! Een unieke kans om in het klein te oefenen met bijvoorbeeld de nieuwste PMS systemen, OTA’s, email-acties en jong talentvol personeel op te leiden voor het nieuwe GuestHouse Hotel. Twee hotels die aan de achterkant door één team worden gerund, maar aan de ‘voorkant’ uit twee merken bestaan die zich beiden richten op de leisure doelgroep. Het is heerlijk om een proeftuin te hebben waar we de internationale doelgroep leren kennen en testen wat wel en niet werkt. Afstudeerder Noralie van de NHTV heeft met ons de “preferable customer journey” ontworpen voor gasten die een hotelbezoek combineren met het bezoek aan een attractiepark.
Oprechte gastvrijheid
Het lijkt erop dat die eigen hoteldroom gaat uitkomen. We kunnen, na al die jaren ervaring in de hospitality & leisure sector, onze ideeën over oprechte gastvrijheid, klantvriendelijkheid, hostmanship of hoe je het ook wilt noemen, in de praktijk brengen en samen met ons team het Hospitality-DNA zichtbaar & voelbaar maken in de hotels. In Hotel de Kroon zijn we met een Booking.com score van 8.7 al goed op weg. Maar elke dag is er weer ruimte om het één procent beter te doen en daar gaan we voor! We geloven sterk in een persoonlijk antwoord op elke review en echt iets doen met opmerkingen van gasten is natuurlijk ook een voorwaarde. En als je dat dan weer terugkoppelt aan de gast, doe je vaak meer dan een gast verwacht.
Ik hou jullie graag op de hoogte van de projectvoortgang. Voorlopig is de fundering gestort, staan de eerste wanden van het hotel overeind en gaan we voor een opening in mei/juni 2018. “Het dreigt te lukken”, maar zeker niet zonder onze partners. Over de bijzondere samenwerking en de synergie van het project vertel ik de volgende keer graag meer!
Coen Schelfhorst