Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad.
Ook op deze website is dit onderwerp recent nog besproken door mijn collega, Frans Melissen. Het bleef mij niet onopgemerkt dat zijn blog in de top 5 van meest gelezen artikelen stond in de week dat het gepubliceerd werd. Ook in gesprekken met horecaondernemers en -personeel, conferenties en seminars merk ik dat duurzaamheid een hot topic is. Maar wel eentje waarbij het niet voor iedereen duidelijk is op welke manier zij het kunnen gebruiken.
Binnen NHTV werken wij met studenten samen om de trending topics op een praktische manier voor de horeca vorm te geven. Zo ook aangaande het onderwerp duurzaamheid. Wij hebben meerdere horecabedrijven geïnterviewd over verschillende aspecten van duurzaamheid en op welke wijze zij deze binnen hun bedrijf toepassen. In korte video’s, die in een reeks blogs op de website van Hospitality Management zullen verschijnen, hoop ik jullie te inspireren en te adviseren.
In deze eerste blog nemen we het voorbeeld van hostel Ecomama in Amsterdam. Het is een van de eerste horecaondernemers die inspeelde, of wellicht voorliep, op de trend. Alleen al over de keuze van materialen in het hostel is nagedacht. Er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk tweedehands spullen. Zo is de receptie opgebouwd uit tweedehands boeken, zoals je ziet hoeft het dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het geeft gasten en je personeel meteen iets om over te praten en het maakt in een blik duidelijk waar je voor staat. Daarnaast heeft Ecomama ervoor gekozen om humor in te zetten om gasten te stimuleren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen tijdens hun verblijf. Dit is een vorm van nudging.
Dat humor niet in alle gevallen de meest effectieve manier is om gasten te bewegen om positief gedrag te vertonen, blijkt uit de scriptie van Eefje van Eeuwijk, een van onze studenten die recent is afgestudeerd. Uit haar scriptie over nudging blijkt dat een alternatief waarin gasten gewezen worden op hoeveel andere gasten een milieuvriendelijke keuze hebben gemaakt ertoe leidt dat gasten hetzelfde gedrag gaan vertonen.
Terug naar Ecomama. Anika Jacobs heeft het opgericht, maar zoals je in de video zult zien, wordt het personeel ook beïnvloed door de keuzes die Anika gemaakt heeft. Ook zij delen het verhaal en de gedachte die erachter zit, ze zijn het gaan voelen. Hoe je je personeel ambassadeurs en storytellers kunt laten zijn, komt in een latere blog nog aan bod. Daarnaast hebben Frans Melissen en ik recent een boek geschreven (publicatie oktober a.s.), waarin we hier uitgebreid op in gaan.
Voor nu wens ik je veel kijk- en luisterplezier met de video van Ecomama en tot na de zomer voor deel 2!