De hotelbranche in Brussel kent momenteel "onzekere tijden.":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/aanslagen-in-brussel-strop-voor-hotellerie-13892/ Speciaal voor ons blogt Renée Cohen over de hotellerie
in de Belgische hoofdstad en vertelt ze alles over de totstandkoming van het nieuwe Hilton Hotel in Brussel.
*Aan de slag als ZZP-er*
Op 1 januari 2016 sloot mijn laatste werkgever, Interstate Hotels Europe, haar kantoor in Amsterdam; een logisch gevolg van de verkoop van de 11 hotels van "The Vincent Hotel Group":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/the-vincent-hotel-group-verkocht-16778/, die wij 4 jaar lang succesvol hadden gemanaged. Na 2 maanden 'quality time' en veel gesprekken met partner, vrienden, (oud)collegaâs en outplacement coach, besloot ik mijn 27 jaar ervaring in diverse sales- en marketingposities in de hotellerie om te zetten in dienstverlening voor deze branche. En hoera, op 1 maart tekende ik voor mijn eerste opdracht als zzp-er en kon ik meteen aan de slag. Centriq Hotel Management kreeg van de Belgische eigenaar het management van het (franchise) Hilton Garden Inn Brussels Louise, dat in de zomer van dit jaar zijn deuren moet openen.
*Over het hotel*
Dit nieuwe hotel is een samenvoeging van het vorig jaar verbouwde Residence La Source (60 suites met kitchenette voor longstay) en het naastgelegen Cascade Louise (83 hotelkamers), dat momenteel volledig wordt verbouwd. Mijn opdracht was duidelijk en klonk eenvoudig; zorg ervoor dat vanaf 1 juni de commerciële strategie voor het hotel is opgezet en wordt uitgevoerd. Oftewel aan de slag met de supporttroepen vanuit de Hilton-organisatie, de general manager en het sales- en revenuemanagementteam van het hotel.
*Mijn werkzaamheden*
Het businessplan heb ik gedeeltelijk herschreven, de strategieën aangescherpt en een actieplan mét deadlines gemaakt. En zo zit ik sindsdien wekelijks, meestal op dinsdag en woensdag, in de Thalys tussen Brussel en Amsterdam, om toezicht te houden op en ondersteuning te bieden bij de uitvoering van het actieplan.
*Aanslagen Brussel*
Wekelijks op dinsdag en woensdag naar Brussel, toevallig ging ik 22 maart niet. 22 maart, de dag van de aanslagen in Zaventem en op metrostation Maalbeek. Ongeruste familie en vrienden aan de telefoon, die ik kon melden dat ik toevallig niet in Brussel was. Uiteraard had ik wel contact met het hotel en sprak zeer geëmotioneerde collegaâs. Zo dichtbij; en net als bij de ramp met de MH17; iedereen kende wel iemand, die iemand kende die bij de aanslagen gewond was geraakt of om het leven was gekomen.
*Annuleringen*
Even later ging de spreekwoordelijke telefoon rinkelen; de annuleringen voor Residence La Source en het Novotel Brussels Midi, dat ook door Centriq wordt gemanaged voor dezelfde eigenaar, stroomden binnen. Met de herinneringen van november 2015 nog vers in het geheugen, kwam het besef dat Brussel 4 maanden na 'Parijs' weer negatief in de mondiale schijnwerpers stond en er voor de gehele horeca in Brussel weer moeilijke tijden aankwamen.
*Wanneer open?*
Ons hotel moet op 1 juni open. De prijzen zijn vastgesteld en geladen in de CRS, de content van de website geschreven, de GDS-campagne ingekocht en binnenkort zal Hilton de systemen openzetten, zodat we de eerste individuele reserveringen kunnen ontvangen. Gaan we open of stellen we de opening uit? Wat is verstandig? Hoe maak je een inkomsten forecast wanneer je geen historie hebt, de markt op haar gat ligt en naast een paar toeristengroepen nog geen 'business-on-the-books' hebt? Welke vaste en variabele kosten hebben we? Toeristenbelasting in Brussel betaal je over je aantal beschikbare kamers, niet zoals in Nederland over je bezette kamers. Dat is dus een vaste last, die zwaar op de P&L drukt. Wat vindt de eigenaar? Het is zijn hotel⦠Wat is verstandig? Moeilijk tijden zijn het zeker.
*Over Renée Cohen*
Renée Cohen (1963) werkt sinds 1990 in diverse commerciële functies in de hotellerie en congreswereld. Ooit begonnen als salesmanager bij Golden Tulip Barbizon Palace vervolgde ze haar carrière bij o.a. Renaissance Amsterdam als director of sales, bij NH Hoteles als director of sales Benelux en als commercieel directeur bij Accor Hotels Nederland. Nadat haar laatste werkgever, Interstate Hotels Europe haar deuren sloot op 31 december 2015, heeft Renée haar eigen Strategisch Hotel Advies Bureau 'SHARC' opgezet. Een bureau voor ondersteuning en functioneel coaching van hotels en congreslocaties op het gebied van sales, marketing, revenue management en distributie.
Blog Renée Cohen: Wel of niet hotel openen in Brussel?
18 mei 2016