Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits.
Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedgeschouderde formele uniformen en alle functies van het hotel waren strak gescheiden: koffie in de koffieshop, drank in de bar en eten in het restaurant. De tijden zijn veranderd.
Van saai en voorspelbaar naar hot en happening, dat is in een notendop de ( r )evolutie die de hotelsector de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt. Wie nu een rondje maakt door de nieuwe hotelconcepten die de afgelopen paar jaar het licht hebben gezien, treft iets heel anders aan. Licht, modern design, stoere industriële gebouwen, verrassende, kunstzinnige elementen en transparante badkamers voeren de boventoon. De al dan niet gebloemde sprei is achtergebleven in de vorige eeuw.
Het personeel heeft het businesspak uitgetrokken en draagt een overhemd of blouse met (spijker)broek, als er überhaupt al een uniform aan te pas komt. De verschillende functies als koffiedrinken, werken, ontmoeten, eten en drinken zijn allemaal geïntegreerd in een grote lobby-achtige ruimte, waarin verschillende vertrekken in elkaar overlopen. En dat is misschien wel het meest kenmerkende van de verandering: de Blur. Het Engels woord waarmee de uitkomst van het proces van vervaging van grenzen wordt aangeduid. Wie in een hip hotelconcept binnenkomt, ziet eigenlijk nauwelijks meer verschil tussen de (hippe!) gasten en de medewerkers; ze hebben dezelfde kapsels, baardjes en zelfs kleding. Ook de verschillende outlets zijn geblurred. Een mooi voorbeeld daarvan is CitizenM waar in een grote ruimte de functie van receptie, restaurant, lobby, bar en vergaderruimte is geïntegreerd en de medewerkers allemaal allround zijn. Ook in hotelconcepten als W, waar nog wel baliemedewerkers zijn, heeft men geen verschillende desks meer voor receptie, conciërge en cashier, maar is er één allesomvattende Whatever balie.
Deze blur van functies sluit perfect aan bij het leven van de gast waarin vrije tijd en werk, informeel en formeel, steeds meer door elkaar lopen in de door de technologie mogelijk gemaakte 24-uurseconomie. Dit vraagt om een nieuw type hotelprofessional die oude zekerheden los kan laten en de blur omarmt. De nieuwe generatie hoteliers op de hotelscholen is er klaar voor! Nu de oude generatie nog
HM302015
Column Sander Allegro: Blur
Sander Allegro
10 maart 2015